Proppfullt under jord - T-banan full
Så skrev http://www.svd.se/ i går enligt en granskning som tidningen gjort av alla T-banelinjer i en jämförelse med antalet resande 2003 och i dag. Bara på Slussen, min slutstation med Värmdöbussarna trängs 10 000 fler påstigande resenärer varje dygn jämfört med 2003. T-banan äf full. Det tar 10-20 år att bygga ut nya T-banelinjer. Spårvagnar och pendeltåg har begränsningar i mark och tar lika lång tid. Bussar går att sätta in fler men det tar redan 20-30 min med 3:an från Slussen till landstingshuset en arbetsmorgon...
Svaret är en bättre planering
med fler arbetsplatser utanför centrala Stockholm för minskad pendling. Det borde vara krav i detaljplanerna för nya bostäder att arbetsplatser planeras i samma område. Allsidiga samhällen minskar resandet.
Spårbilar
är en del av lösningen. En spårbilsring runt Stockholm skulle minska arbetspendlingen med pendeltåg, T-bana och bussar. Spårbilar går på räls 3-4 meter upp i luften och tar ingen mark i anspråk, kostar 1/10-del av T-bana och pendeltåg att bygga, kostar ännu mindre att driva genom att det inte behövs några chaufförer. Allt är datastyrt. Du trycker på en knapp och talar om var du vill åka, ensam eller 4-6 personer i en vagn. Vagnen åker till din destination utan att stanna. Spårbilen kommer, frågan är bara vem som verkligen tar upp idén. Centern har chansen.
Göran Bryntse: Tysk kärnkraft kan ersättas på tio år
Jag känner Göran som en duktig och och ambitiös tekn.dr och tidigare ordförande i Folkkampanjen mot kärnkraft. Genom ökat sparande, minskad energianvändning, mer solenergi och vindkraft kan Tyskland ersätta kärnkraften på tio år. Kan Tyskland ersätta 17 reaktorer ska väl vi kunna ersätta 10. Vad säger centerledningen?
För övrigt skiner solen på Bohus-Malmön. Vi har ägnat oss åt inre tnänst med städning gamla mattor, bräder och bråte i Villa Schabraket. Nu blir det nog en öl...
torsdag 2 juni 2011
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar