fredag 17 maj 2019

Så har då våra solpaneler kommit upp på talet  mot sydsidan på Backvägen 8. Hemmesta i Värmdö. Roligt och passande inför EU-valet som handlar så mycket om klimat
I går kom SOL EL Svea Solar till Backvägen och meddelade att de ska sätta upp solcellerna som jag tecknat kontrakt för med Utellus. Det var väntat och efterlängtat. I går hann grabbarna Jimmy, Robert och Junior med att sätta upp reglerna, eller "rails" som man säger i branschen över hela taket. Det är dessa som håller fast solpanelerna och kopplar till elledningarna. Det blev klättrande på snedtaket medan jag kunde beskåda arbetet från plattaket på garaget. Vi kommer i morgon bitti och sätter upp solpanelerna, fick jag höra... Gör det sa jag så bjuder jag på morgonkaffe.

Och så blev det. I morse kom gossarna tre med sin bil med släpvagn fylld med solceller. Jag bjöd på kaffe strx efter kl sju när de kom och sedan blev det fart.
Det är roligt att se bra arbetare, som kan sitt jobb. Här var det full fart från början. Junior fick ta fram solcellerna från släpvagnen, klättrade upp på biltaket och sträckte upp solcellerna till Robert som i sin tur gav dem till chefen Jimmy som visst var han skulle börja efter lite mätningar. Jag klättrade upp på andra sidan huset vid förrådet och kunde se hela arbetet, mellan varven av lite trädgårdsarbete och träning med skivstången. Vill du se hur det blev så gå in på min Facebooksida www. hemmestahasse, blogspot.com så ser du hur bra bra hur glad jag blev. Nu är det el- och  ntkoppling kvar som ordnas via växelriktaren Robert satte upp i garaget, Tack pojkar.

Inga kommentarer: