måndag 27 maj 2019

Så var då EU-valet avklarat och jag är verkligen nöjd med resultatet för Centern både på riks och på Värmdö.
EN härlig valvaka med jubel och taket lyfte på At Six restaurangen när den första vallokalsundersökningen kom minuterna efter 9. Jag hade gått omkring bland folket och frågat om man slog vad med mig om 10,3 procent för Centern, Lite för optimistiskt Hasse fick jag höra men kanske 9 procent i alla fall.Jag vann och de blev exakt 10,3 procent,För varje ny mätning ökade vi till 10,5, 10,6 ,107 och stannade på 10,8.

Ett mycket bra resultat. Jag tror vi hade 6,7 eller ngt vid valet 2014. På Värmdö fick vi 11,5 och det är bara att gratulera oss valarbeta
Där är Linda i spetsen som valansvarig och hon har lagt upp och organiserat hela valrörelsen med tidpunkter för affischering, flygbladsutdelning, möten, debatter och annat som höra valet till. Malin, Miranda, Peter, Karin, Anette och jag är några av de tunga valarbetarna, Jag är nöjd med min insats, inte minst på valdagen då jag sod mellan 10-18 utanför vallokalen på Hemmesta högstadium.Jag fick avlösning några timmar av Bengt Gyllemalm och vi gjorde ett bra jobb.

I Sverige minskade mp kraftigt med två mandat, KD gick inte fram så mycket som man trott, V fick samma resultat som 2014, S mest med 25 någonting, M ökade, men SD ökade mest från 9 någonting till 16.9 procent. Illa, men faktiskt lite lägre än opinionsmätningarna visat.L klarade spärren med 4,1 procent. Fem initiativ åkte ut med buller och bång.
Förhandlingar har redan inletts mellan partierna i Bryssel om uppdrag som ministerrådets ordförande efter Tusk och kommissionsordförande efter Juncker.. Le Pen blev största parti i Frankrike med över 20 procent och Macrons En Marche kom bara 0.9 procent efter.

 I Tyskland tappade kristdemokraterna och särskilt Socialdemokraterna mycket stort och de gröna gick kraftigt framåt. Den liberala gruppen ökade kraftigt med sådär 32 mandat från 70 till 102. Macrons vill bilda ett nytt parti med sig själv och Alde. Hoppas bara att Centern vågar säga nej till hans förslag om en Försvarsallians, en EU-armé, en EU-finansminister och flera andra förslag som går mot en statsbildning.

Högerpopulistparierna ökade inte så mycket som man kunde tro av opinionsmätningarna, men kommer naturligtvis att påverka EU:besluten mera med sina framgångar.

Jag fick åka både till och från valvakan med Malin och Miranda och var hemma strax efter 01.00, lite lagom glad efter både valframgången och några öl. Det blev inte många timmars sömn för Jimmy från Svea Solar ringde tidigt på morgonen och sa att nu kommer vi och sätter upp de återstående sex solpananelerna. Det gjorde grabbarna Jimmy, Robert och Junior och halv ett var de klara, Nu är det bara el- och nätinkopplingeen kvar sedan har vi solcellerna i drift.Härligt och vi landar på ca140 000 kronor plus 20 proceents statsbidrag som nog blir ,försenat eftersom det inte finns några pengar i bdgeten. Men vad fan... 

Inga kommentarer: