söndag 27 februari 2011

25 år sedan Palmemordet
Alla med några år på nacken har väl ett minne av dagen för mordet på Olof Palme. För mig var det lördag morgon den 27 febr . Jag var på väg till några möten i stan med Folkkampanjen mot kärnkraft och regionplanegruppen i landstinget. Jag minns att busschauffören sa något om att Olof Palme var död. Jag vet bara att jag viftade bort det och sa för mig själv...vad är det med honom. Men när jag kom till Slussen....då.

Palme drev på mot Vietnamkriget,
jag också, utan jämförelser i övrigt, nyss hemkommen från studier i Genève. Det var en stor insats. Han kunde bli arrogant. Hans överlägsna attityd mot "bonden" Fälldin kostade honom regeringsmakten 1976. Hans ovanifrån attityd mot oss studenter som i studentuppropet 1968 demonstrerade mot UKAS-systemet med fasta "marknadsanpassade" studieplaner var ideologiskt obegriplig, men Palme var ju utbildningsminister...Jag minns Anders Carlberg mot Olof Palme. Anders vann alla studenternas sympatier.
Men entusiasmen, engagemanget, övertygelsen....det hade ingen annan.

Kommer s-kongressen att hitta en ny Palme...?
Nej, det kommer man inte att göra. Men man undrar ju vad Palme hade sagt och gjort mot Khadaffis massakrer...Jag tror fortfarande det blir Sven - Erik Österberg. De flesta val är kompromisser, dock inte valet av Palme. Kongressen blir en valkongress med dunkar i ryggen för de nye ledaren, det blir ingen debattkongress. En programkommission och en organisationsutredning skall tillsättas för politik och organisation som skall tas på en ny kongress...
Det är ett förståndigt upplägg.

Vi måste se om vårt hus i centern
Också vi i centern skall ta fram ett nytt idéprogram och ett antal arbetsgrupper jobbar för fullt.
På extrastämman 2012 skall vi tillbaka till rötterna, stärka den gröna centeridentiteten och interndemokratin med stämmor varje år, bredda politiken och förnya partiledningen.

För övrigt är jag på väg till Micke och vidare till Gustavbergs Tenishall...för seger..ha

Fel ovan
Jag tittade i 1985 års almanacka. Skall naturligtgvis vara 1986. Och då var det bussen in den 1 mars, men annars var det rätt...

Inga kommentarer: