lördag 12 februari 2011

En resa jag aldrig glömmer...
Anledningen till att det inte blev någon blogg i går var resan till Sören Wibes begravning i Umeå. Och vilken resa. Upp 04.30. Skottar snö på husgången, bilen, vägen. Bilen fastnar i snön på vägen. Panik. Pulsar till bussen. Får lift. Väntar 30 min. Då kommer bussen...Detta är sista bussen från Värmdö mot stan. Tur ändå... Bussen fastnar på motorvägen två ggr. T-bana till Arlanda Express. Fastnar vid snöstopp och växel fel... tiden går flyget skall gå 08.30.

Oj,oj, springer till gatge 33. Och, ny avgång 09.30, jaha. och Ny avgång 0945,10.30, 1045, 11.15 Nu. In i planet.. ny avgång 12.00, 12.15. Oj då nu måste vi byta besättning. Den har varit i gång för länge. Var finns ngn ny. Helsingfors, men på väg mot Sthlm. Tar bara en kvart hör vi... visst, klart efter en timme. Ny avgång 13.30. 14.00...Sådär 14.10 kom vi iväg. Begravningen börjar 14.30. Hinner förstås inte. Kommer sent. Jag och Jan Å Johansson, nära medarbetare till Sören i Bryssel i många år.

Till Sören Wibes begravning
Heliga Kapellet på Södra kyrkogården. En värdig begravning med Jonas Sjöstedt som officiant. Sören var inte troende, men trodde vekligen på sitt budskap. Ingen EU-Stat, Ingen euro, ja till samarbete. Som, jag som Jonas, som Håkan Larsson och tusentals svenskar. Nils Lundgren hade fastnat på en annan flygplats men skickar ett uppskattat tal. Sören fick rätt om euron, krisen, överstatliga förslag om gemensamma skatter. Vi satt vägg i EU-parlamentet, skrev resolutioner och röstlistor i drygt fyra år. Junilistan saknar dig, tusentals väljare saknar dig. Jag saknar Dig.

Mubarak tvingas avgå
I taxin till Umeå flygplas hör Håkan Larsson och jag på 18.00-nyheterna att Mubarak avgår. Nästan lite glädjetjut i bilen också från taxichauffören. Men vad händer nu? Militären tar över. Den har ju ställt sig på folkets sida under de 18 demontrationsdagarna och kan kanske skapa lugn under processen mot demokrati. Bort med undantagstillstånd, censur, tortyr, korruption... Etiopien är fritt.

Sätt press på Rumänien och Bulgarien i EU
Det är inte många gånger jag hållit med Carl B Hamilton i EU-frågor. Men nu gör jag det i hans artikel i Svd www.svd.se i dag. Sätt press på Rumänien och Bulgarien mot korruption och organiserad brottslighet. Inget Schengensamarbete innan länderna lever upp till EU:s krav. Men det är EU som begått felen från början utan att följa upp inträdeskraven.

För övrigt har jag just kommit in från skidspåret....nysnö..