torsdag 13 oktober 2011

Förtroende -är att tro på någon
Många har trott på Juholt. Jag också. Som en god ideologisk företrädare för socialdemkokratin, eller den sociala demokrarin som Juholt mycket fyndigt formulerade det när han valdes Det har hänt för många saker på de politiska pmrådet, med pensionerna, Libyen, budgeten, det tillfälliga medborgarskapet...och det sociala eller etiska som resan till Vitryssland, hyresaffären och nu dubbla uttag av bilersättning.
Jag känner mig nästan lite sorgsen att behöva skriva detta, men så fungerar förtroende. Eller när det går över.... brist på förtroende...

Eurokrisen: Låt inte euron fördärva det goda EUropasamarbetet
Det tragiska med eurokrisen är att den nu riskerar eller redan har påverkat det goda Europasamarbetet. Mina korta samtal med italienare och spanjorer och olika mer tillförlitliga opinionsmätningar visar att förtroendet for EU, euron och "politikerna" i Europa är lägre än någonsin. Det påverkar människornas syn negativt om europasamarbetet. Jag vill ha ett gott sådant, där folken känner att de medverkar och inte bara blir statister som dessutom ska betala...

Säkra en finansiell process
med banker som lånat ut till Grekland, andra euroländer och EU:s räddningsfond EFSF, som tål en nedskrivning av den grekiska statsskulden med 50 procent.
Det är "politikerna", staterna och bankernas ägare som ska betala krisen inte de vanliga människorna. Då kanske förtroendet återvänder....

För övirgt ska jag nu i kväll på en debatt med Nej till EU och företrädare för fackföreningsrörelsen på ABF om just eurokrisen och dess följder

Inga kommentarer: