torsdag 22 december 2011

Martin Schibbye och Johan Persson: Lös frågan med diplomati - inga hårda biståndsminskningar eller USA-krav
Nu pratar hela världen om denna dom. Den 28 kommer påföljden och ännu mer pratas i hela världen. Den etiopiska regeringen har låst fast sig. Det går inte att med hårda motkrav få svenskarna fri. Använd en mjuk förhandlingsstrategi fram till dess svenskarna måste bestämma sig för överklagande eller erkännande och därmed möjlighet till nåd. Den närmsta tiden blir därför avgörande. Blanda inte in USA eller andra makter som kan "hota". Det försvårar bara för den etiopiska regeringen Ingen vill tappa ansiktet. Om inte detta leder någon vart då...

Anders Borg sätter press på bankerna: Verklighet eller populistiskt prat
Bra att Anders Borg nu nu sätter press på bankerna så att Riksbankens räntesänkning slår igenom på boräntorna. Men när man hör och läser vad han säger finns inte konkreta krav. Vad ämnar han  och regeringen göra? Vilka konkreta krav kan och tänker regeringen ställa? Genom Finansinspektionen? Genom SBAB?
Bandet styrränta och bolåneränta är inte lika starkt längre, säger ekonomerna, inklusive mina båda pojkar Stoffe och Micke på Danske bank. Det är inga garantier att bolåneräntorna sänks även om riksbanken sänker med ytterligare 0,75.

Enda vägen är att kunna låna billigt av Riksbanken
precis som ECB nu lånar ut pengar till bankerna i EUropa. Om bankerna tillförs likviditet för låga kostnader kommer de också att sänka bolåneräntorna. Det är svaret jag får när jag frågar. Men kan regeringen styra detta med en självständig och fristående Riksbank?...

För  övrigt har Sonja, Stoffe och jag åkt både i backen och i spåret i dag ( Stoffe och jag). Lite ovanligt att sitta alldeles ensam i hela liften upp efter Lången mot Toppen. Ensam i liftkassan och ensam i liftkön. Men två dagar kvar till Jul.... och jag såg några nya bilar nu i kväll i runt vårt hus.

Inga kommentarer: