tisdag 27 december 2011

Roligt att DN följer med i EUropa
Det är dålig bevakning om Europa och EU i Sverige. Vi har mycket färre korrespondenter i EU än Finland och det står mycket mindre i svenska tidningar om vad som händer i EU och EU-parlamentet än i Finland och även Danmark. Så har det varit länge och det vet jag sedan tiden som EU-parlamentariker. Det var mest frågor om arvoden och pengar och det var mycket, mycket svårt att få in något i svensk press vad jag som EU-parlamentariker gjorde i utskott, kommittéer och EU-parlamentet. Så är det nu också och jag tycker uppriktigt synd om våra ofta hårt arbetande EU-parlamentariker som får så lite av sitt arbete presenterat och diskuterat i Sverige.

Bättring inför 2012.
Kanske är det en bättring på gång när DN på förstasidan i dag i alla fall talar om Danmark som EU-ordförade i januari, EU-toppmötet i Juni och Cypern som EU-ordförande i juli. Bra så men skriv om de svenska insatserna också

Lofsdalen och Alnön stormdrabbade...
och naturligtvis flera orter. Men jag blev lite tagen när jag såg mina gamla uppväxtområden på Alnön utanför Sundsvall så hårt drabbat av stormen som vid Alnö gamla kyrka...

Ett bra Julbudskap från Mikael Dambarg ( s ) om IT-strategi för skolan
Dagens ungdomar kommer att leva mycket, mycket mer med modern informationsteknologi. Att få lära sig det tidigt är ett stort plus för framtiden.  Detsamma gäller lärarna som inte alltid har haft samma möjligheter som dagerns ungdomar att tillgodogöra sig utvecklingen. Lägg så mycket som möjligt av administrationen på it. Låt lärarna undervisa.

För övrigt snöar det nu i Lofsdalen och vi ska på After Ski och ta en...

Inga kommentarer: