tisdag 5 december 2017

Onnea Suomi - Grattis Finland till 100-årsdagen av självständighet,
Visst har vi nära relationer till Finland. Vi tillhörde samma land i sådär 300 år fram till 1809. Vi har en nära landgräns i norr och ett gemensamt vatten mellan oss med Östersjön. Jag minns Finland som grabb med t.ex alla finska flyktingar som kom till Sverige efter kriget. Jag bodde då
 i Sundsvall och min mamma Sonia berättade varför de kom. Nu är vi i slutet av 40-talet och början av 50-talet. Min morbror Nisse tig en ingenjörsexamen i Härnösand tror jag och fick jobb på ett bryggeri och reste mycket till Finland och berättade för mig och min bror Håkan.

Vi åkte från Sundsvall till stadion i Stockholm och såg på finnkampen med pappa i  10-14 årsåldern.
Jag har haft mängder med samarbeten med finska vänner främst i Nej till EU samarbetet och TEAM, där jag var ordförande. Detsamma var det i EU-parlamentet där jag och Paavo Väyrynen samarbetade mycket i ELDR-gruppen som den då hette.
Nu samarbetar vi i ett försvarsförbund med Finland och jag skulle gärna se en stärkt nordiskt samarbete mot en Nordisk Union med Sverige, Finland, Norge, Danmark, Island.

Margot Wallström anmäls till konstitutionsuttskottet av Karin Flemström (M) och det kan bli stormigt. Vad finns dolt i 900 sidor text och diskussioner bakom texten.?
Det kan bli en svår pärs för MW som pratar om att världen måste bli mer öppen  liksom  Sverige och sedan gör tvärtom hemma...

Inga kommentarer: