söndag 16 juni 2019

Greta Thunberg går ut nian och nu blir det inga skolstrejker längre för hon har ingen skolplikt,
Ett fantastisk år i världshistorien,
Man undrar naturligtvis vad som bli. följden, eller resultatet som Greta säger. Ett år har Greta strejkat på fredagarna vid mynttorget utanför riksdagshuset. Strejkerna har spritt sig i Sverige och i världen och tusentals städer har haft skolstrejker för att stoppa, utvecklingen mot en värld i kris. Något liknande kan jag inte påminn mig har hänt i världen. Det är naturligtvis den digitala tekniken men internet och snabba kommunikationer som har påverkat, men det är också en unik människa på 16 år som har tänkt, och tänkt långt och djupt.

Jag kommer särskilt ihåg några månader efter konferensen  Katowice i Polen det var på Världsekonomiskt Forum i Dublin tror jag då Greta sa:
" Jag vill inte att ni ska vara hoppfulla. Jag vill att ni får panik och sedan vill jaga att ni skall agera....Agera som om ert hus stod i lågor. För det gör det."
Jag har skrivit en motion till Centerstämman där jag föreslår att Sverige ska visa hur vi uppnår målet om max 1,5 graders uppvärmning. Kommuner, regioner, organisationer, företag, civilsamhället och enskilda ska tala om vilka insatser de ska göra. Andra länder ska göra på samma sätt och viska visa att Greta Thunberg fick rätt.

Inga kommentarer: