lördag 1 juni 2019

Inte en enda kandidat på alla EU-listor har lyckats kryssa sig in i EU-parlamentet. Varför?
Det var mycket nära att Emma Wiesner nr 3 på Centerns EU-parlamentslista lyckades kryssa in sig förbi Abir Al Sahlani som bara fick 1.4 procent personkryss. Men det räckte inte.Emma fick över 20 000 kryss, 4.6 procent av personvalskryssen men det behövs 5 procent av  för att komma in.

 Det var nära  för Emma men anledningen är bl a att Centern har många kandidater, 57. på listan vilket gör det svårare att nå fem procent. Fredrick Federley fick 22,4 procent vilket var ett mycket bra resultat. Men reglerna bör ses över så att det blir lättare att kunna kryss in sig i EU-parlamentet, dvs väljarna ska ha större inflytande och partiorganisationerna mindre. Decentralisering heter det, eller stärkt folkinflytande.

Jag ska inte gnälla, men jag tycker fortfarande det var dåligt av valberedningen att inte ha med mig på listan trots att jag fick plats nr 23 i medlemsomröstningen. Av 57 namn på listan fick jag alltså inte plats. Det är mer partistyre uppifrån än medlemsstyre. Det är centralstyrning i ett decentralistiskt parti. Dålig interndemokrati helt enkelt. Och inte ett ljud har jag hört från Nomineringskommittén...

Inga kommentarer: