tisdag 11 juni 2019

Intressant opinionsmätning om EU i Sverige men någon nyhet är det knappast.
Det är intressant, men ingen nyhet att opinionen för EU har ökat i Sverige de senaste åren och framför allt efter folkomröstningen om Brexit vid midsommaren 2016. Alla har kunnat följa. jag också den otroliga tid, energi och kostnader som Brexit i Storbritannien förorsakat under tre år och ännu vet ingen något om lösningen. Om det blir någon eller om Storbritannien bara hoppas av den 331 oktober utan avtal som Boris Johnsson förespråkar. Norrlänningarna och landsbygdsbor är fortfarande mest kritiska. 2014 var bara 39 procent av norrlänningarna för EU men  dag har det ökat till 56, tycket jag att jag hörde på ekot. Det är en kraftig ökning men fortfarande lågt.

I Stockholm för att ta vår huvudstad är opinionen mer EU-positiv och där skulle c 70 procent vara för EU i dag och endast 7 procent mot.
Själv har jag inte ändrat uppfattning om EU. Tycker fortfarande att min slogan från folkomröstningen 1994 Mer samarbete-Nej till EU-stat, är lika bra i dag om den var då, om inte mer naturlig eftersom EU-staten i Unionen verkligen har vuxit sedan förslaget om en EU-armé, EU-skatter och  en EU-finansminister diskuteras på fullt allvar.Men något Swexit ska vi inte ha, räcker det inte med att se vad som händer med Brexit. Vi ska driva på för de gränsöverskridande frågorna som måste lösas internationellt eller på EU-nivå, som migration, säkerhet, miljö och klimat. Men  någon EU-stat ska vi inte ha.

Inga kommentarer: