söndag 9 juni 2019

Hur kan det komma sig att Sverige har bidragit med 3 miljoner kronor till en fond i Sudan som ska bidra till att stänga gränserna till EUropa. Har vi bidragit till våldspengar också?
Ja, man frågar sig.Har jag som svensk skattebetalare bidragit till folkmorden på hundratalet demonstranter i Sudan som skett i dagarna? Varför har vi inte bättre kontroll på de pengar vi bidrar med i det internationella biståndsarbetet? Det sudanesiska folket har strejkat och demonstrerat för en fredlig utveckling och en regering utan korruption och möts med militärt våld som dödat över 100 demonstranter.

Nu till något roligare. Klockan tre kommer Micke och Stoffe till mig och tittar på finalen i Franska öppna på Roland Gaross tennisstadion.
För två år sedan fick jag detta i present när jag fyllde 75 år och det var verkligen en fantastisk resa att få uppleva Franska mästerskapen på plats i Paris. Nu får vi uppleva dem digitalt från vardagsrummet och TV:n när Nadal och Thiem gör upp om segern. Jag har sett lite på "förspelet" och säger så här fyra timmar innan finalen börjar. Ingen självklar 12:e seger för Nadal. Vi får se. Men kom ihåg vad jag nyss skrev.

Inga kommentarer: