torsdag 30 december 2010

EUrokrisen: Svenskan fortsätter granskningen
Ja, som jag skrev i går är det mest journalister, professionella ekonomer och kommentatorer som granskar eurokrisen. Svenskan fortsätter sin granskning www.svd.se, och pekar på olika alternativ. Ungefär som nu med fler stödpaket, politisk kohandel där Portugal och Spanien kommer in i bilden. Ett annat alternativ är ett sorts nordeuro med Tyskland, Frankrike, Österrike, Nederländerna och Finland. Hur detta än slutar så är vägen dit mer av finanspolitisk samordning, politisk union och ett mer federalt Europa med fler, ofta tjänstemannabeslut, över huvudet på medlemsländer och medborgare.

Kärnkraften - opålitlig, farlig, onödig och dyr
Det sa vi i det växande kärnkraftsmotståndet i början av 70-talet och det gäller i minst lika hög grad i dag. Det var här centerpartiet växte sig starkt. Nej till "den glädjande folkvandringen" som AB beskrev avflyttningen av glesbygden. Ja till allsidiga lokalsamhällen. Nej till kärnkraft och ja till förnybara energikällor. "Den glädjande folkvandringen" har fortsatt, men centern driver inte allsidiga lokalsamhällen längre. Kärnkraften tillåts byggas ut och centern är med på det. Men det skall sägas att centern har drivit på kraftigt för förnybara energikällor, som sol, vind, bioenergi.

Känner dåligt samvete
Så får jag Nyårsbrevet från Folkkampanjen mot kärnkraft-kärnvapen i handen med kallelse till Riksstämma. Då får jag dåligt samvete när jag ser mina gamla kamrater på nej-sidan i folkomröstningen 1980 som Eija Joss-Liljegren och Ingrid Björklund fortfarande aktiva i Folkkampanjen i styrelse och valberedning. Förutom faroargumenten och uranbrytningen kan vi nu också lägga kostnaden för kärnkraften. Den nya finska reaktorn i Olkiluoto kommer att kosta 90 öre/kWh. Det är dubbelt så dyrt som vindkraften kostar 2015 och tre gånger så mycket som solkraften 2020, enligt seriösa forskarberäkningar.
Jag var vice ordförande i FMKK under sådär tio år med Karin Söder, Lennart Daléus, Börje Hörnlund,....Eija och Ingegerd har lagt ner ett helt liv. Men ändrat mig ...o, nej.

För övrigt har flickorna nu åkt hem till mamma och pappa, Stoffe och Stina åkt till Thailand och Sonja och jag vilat ut....

Inga kommentarer: