lördag 25 december 2010

Julotta med God fortsättning
Jag går alltid i Julottan. Jag tror på något högre men anser mig inte vara religiös. Jag var knappt så jag kunde gå alls första gången. Tror till och med att farfar skjutsade mig på sparken när jag gick på min första julotta i Kapellet i Storvik. Järnvägsknuten på väg från Gästrikland till Dalarna, där min farfar var förste lokreparatör, LO-aktiv och medlem i Storviks sångkör. Jag glömmer det aldrig där jag satt bredvid farfar på träbänken. Han sjung högt och tydligt och bra. Han hälsade på de flesta och pratade med alla han mötte. Han hade mörk rock och vintermössa.

Julottan i Värmdö kyrka
påminner mig alltid om barndomen. Det är en kyrka från tidigt 1300-tal, påbyggd, tillbyggd med vapensköldar på väggarna från 15- och 1600-talet. Jag gläds med morgonen, snön och lugnet. Men det är inte så många som följer med. Kanske Emma, Sara och Hanna följer med farfar någon gång när dom blir lite större....Psalm 122, Dagen är kommer, är vackrast och känsligast...

Monarkin ingen stor politisk fråga i Sverige
eftersom monarken saknar politiskt inflytande. Aftonbladet har ingenting att skriva om så då blir det några varv till med monarkin . Men sifo-siffrorna ger inget riktigt stöd för det Aftonbladet hoppas - att kungen och monarkin skall falla. 74 procent vill behålla monarkin, och ännu värre 82 procent har oförändrat förtroende för kungen...! Att han bör avgå inom 5-10 år är väl inte så konstigt....Heja Aftonbladet.

För övrigt kommer Åsa, Micke, Stoffe, Emma, Sara och Hanna hit på julmiddag om en liten stund....

Inga kommentarer: