fredag 31 december 2010

Jag saknar Sören Wibe
Tragiskt och plötsligt. Jag kommer verkligen att sakna Sören. Vet inte hur många år vi samarbetat under folkomröstningarna, i EU-parlamentet. Alltid insatt, engagerad och orädd. Vila i frid Sören.

Reinfeldt om Nyåret - Fler reformer
Arbetslinjen skall förstärkas med ett femte jobbskatteavdrag när ekonomin tillåter, skolan skall reformeras och stärkas med nytt betygssystem lärarutbildning och lärarlegitimation. Löftena till pensionärerna i valet skall infrias.
Vad är att säga om detta. Inget sensationellt. Reinfeldt har kritiserats av de som inte har några budskap alls, inte ens ett funderande parti och ännu mindre en fungerade partiledning för att sakna visioner och nya reformer.
SvD Brrännpunkt med statsministern och DN Debatt med utrikesministern. Vad var det jag skrev om den moderata peaken i går....

Gott Nytt År - alla väldens folk - Bildt sammanfattar världsläget
Så kompletteras bilden av Sverige med Världen utanför på DN Debatt.
Det är vad Carl Bildt gör i sin artikel http://www.dn.se/ Jag håller naturligtvis inte med Bildt om kravet på ett starkare EUropa, om man inte preciserar vad man menar. Men jag håller med honom om ett utvidgat samarbete och fler medlemsländer som Turkiet och länder i Östeurropa och Balkan. Fler medlemmar minskar risken för en federal EU-stat.
Bildt skriver ingående om världsläget i många länder och internets framtid. Miljö-, klimat och energi fanns det inte plats för. Men världens konflikter kommer i hög grad att handla om råvaror och naturresurser.

Champagnen på kylning, Hemmestakören i högform med stor fest som vanligt i kväll...

Inga kommentarer: