söndag 15 januari 2012

Nej till Europakten: Väntrummnet för euron
Ser när jag läser texten från bloggen häromdagen att det kan tolkas som att jag förordar medlemskap i euopakten. Nej, det gör jag inte. Jag skrev mer utifrån vilka krav regeringen bör ställa om det nu blir ett förslag om svenskt medlemskap. Sverige ska inte vara med i något som vi inte är med i...Går vi med där så går vi in i väntrummet och det är ett brott mot vårt nej i folkomröstningen.

Centern ska svara så här:
Vi ställer upp med pengar till stödfonden EFSF. Det är stöd till länder i kris. Solidariskt men också bra för Sverige som land med vårt exportberoende. Vi säger nej till europakten som blir ett stöd för euron.
Centern och Annie Lööf  borde ge ett tydligt besked eftersom vi var drivande på Nej-sidan i folkomröstningen.

Kryssningshaveriet ett mycket oroande varningsteckaen
I höstas bjöd jag hela familjen med barn, hustrur och barnbarn på en Medelhavsresa under en vecka
Barcelona, Marseille, Genua,  Neapel, Palermo, Tunis, Mallorca och åter Barcelona. Fantastist. Hinner umgås, se på städerna....En kväll träffade jag en norrman i baren. Han var gammal sjöman och sa att de här stora fartygen är sjöodugliga. Precis som Wasa är dom för höga och faller lätt...Jag minns det nu när ett stort kryssningsfartyg som Costa Concordia kört på grund och gjort skeppsbrott. Mycket oroande. Över 4000 gäster, massor med barn. Fartygen är för stora. Fler och mindre är bättre....

Kerstin Lundgren: Bra artikel om erkännande av Palestina
En stjärna i himlen för Kerstin Lundgren, utrikespolitisk talesperson ( C ), som skriver på DN debatt www.dn.se/debatt att Sverige bör erkänna Palestina som stat och rösta för detta i FN. Bra Kerstin.  Förhandlingar bör nu tas upp med Alliansregeringen och med EU och enskilda EU-länder.

För övrigt har Emma i dag 6-års kalas med sina kompisar....

Inga kommentarer: