söndag 4 januari 2015

Mer behöver göras för ensamkommande flyktingbarn -men det har gått framåt 
Ja var överförmyndare i flera år i Värmdö. Jag och Värmdö var nog en av de första kommuner som tog emot ensamkommande flyktingbarn som behövde en god man. Det var inte enkelt. Pojkarna, för det var bara pojkar, kom från Afghanistan, Somalia och Irak. De hade fruktansvärda berättelser om 2-3 månaders flyktingväg från hemlandet till Sverige; i lastbilar,på lastbilar och under lastbilar var det vanligaste, hemska nätter, hungriga, blöta, ensamma, inga pengar.

Under 2014 tog Sverige emot dubbelt så många flyktingbarn som året innan, eller drygt 7000. Det är också lättare med den nya lagstiftningen att anvisa ensamkommande flyktingbarn till vilken kommuns som helst. De flesta har också ställt upp.Barn behöver snabbt relationer och kontakter och det är då bra om flyktingboendet första tiden finns där både vuxna och ungdomar finns som i Värmdös fall Lillsveds folkhögkola. Här gör vi verkligen en insats.

Jag glömmer aldrig pojkarna som jag träffat för att utse en god man. När de såg mig på bussen,kom de fram och hälsade och tackade, "Hej övermyndaren" sa dom, här är mina kompisar...

Mycket glädjande att Hiv kräver färre offer- men det har tagit 30 år.
På ett möte med Södra sjukvårdsstyrelsen någon gång i mitten av 80-talet fick vi höra om AIDS. En ny sjukdom som folk dog i, som breder ut sig som en farsot över hela världen, som inte går att bota. Jag minns hur tyst  och chockerande  det blev i sjukvårdsstyrelen. Vad kund vi göra? Nu efter 30 år börjar behandlingen med bromsmediciner ge effekt. Men AIDS går inte att bota, medicinen håller bara sjukdomen i schack och den måste tas hela livet. Men dödligheten har minskat också i länder som Sydafrika. En framgång, men ska det behöva ta så lång tid?
För övrigt vann Nordhug igen i Tour de ski men Halvarsson kom trea. Bra gjort. Han måste ha någon insprängd spurtcell i sig denne norrman...

Inga kommentarer: