måndag 18 september 2017

Kyrkovalet: En folklig framgång för demokratin med upp mot 18 procents röstdeltagande jämfört med 12,8 valet 2013, och Centern kan vara nöjd.
Det är nog Sverigedemokraterna också fast de hade nog räknat med ännu mer. Ser ur att gå fram  med fyra procent till 8 procent men många hade de nog räknat med att de skulle ta mer. Centern kan vara glad med en framgång på 5 procent till 16,3. S får höga 30 procent, men även om det bara är en ökning med en procent är det ett starkt resultat.

Svaret på det ökade valdeltagandet är Sd. Jag stod själv en stund vid Värmdö Bygdegård och hörde hur folk resonerade.
Jag har inte röstat i kyrkovalet tidigare men nu gör jag det för att stoppa Sd hörde jag från många. Det är helt legitimt att ha det som huvudmotiv, men det belyser också den kritik som riktas från kyrkofolk och går att läsa i media att partipolitiken fått för stort inflytande i kyrkovalet. Det är inte konstigt och det är inte fel, tvärtom är det bra att engagemanget är djupt med både politiska partier och fria nomineringsgrupper i valet.

Nazisterna i Nordiska Motståndsrörelsen provocerar mot polisen och samhället och demonstrerar utan tillstånd.
Det var syftet med demonstrationen i går i Göteborg där demonstrationen gick efter den väg man inte fått tillstånd till under Bokmässan. Polisen stoppade dem inte med våld och det var förnuftigt, men se upp säger jag...

Inga kommentarer: