lördag 10 januari 2009

67 tror jag visst att jag va... liten gosse så munter och så gla....
Ja, det var i går den 9 jan. Familjen firade i trettondsgahelgen och förresten 67 är väl inget att fira. Men det tyckte i alla fall Emma nyss fyllda tre för hon hade bakat en tårta med sin mamma som hon skulle ta till farfars kalas. Så de så. Och hon ville inte gå hem heller i går efter födelsekalaset, med tårta fölsedagssånger och fiskdamm. Hon ville stanna hos farfar och farmor och sova här. Herregud, kan man få en bättre present. Vi läste Bröderna Grimms saga om Grodkungen - prinsessan som tappar guldbollen i brunnen som en groda hämtar upp... ja , se´n vet ni väl fortsättningen. Små sår och fattiga vänner skall man inte undferskatta...
Så i morse läste vi några sagor till av den moderna, mindre poetiska sorten och kokade havregrynsgröt. Sen blev det måleri och utställnig där vi klistrade upp alla våra teckningar på väggen. Sedan gick vi ut och hämtade ved och letade efter tomten i skogen men vi hittade inte...
Han är nog och gör nya julklappar , sa Emma. Och det tror jag också.
På eftermiddan spikade Emmas pappa Mikael och jag upp en panelvägg på deras vind som dom bygger ut. Och när jag skulle gå hem så frågade Emma; när ska du ha nästa kalas farfar...?

Inga kommentarer: