måndag 19 januari 2009


Två av tre svenskar ovetande om EU-valet
Inte förvånad av artikeln på DN debatt. Det var bara 37.8 procent som röstade i EU-valet 2004, så det ligger i samma härad. Men varför? När jag frågar får jag svar som det är ändå andra som bestämmer. Och vilka är andra? Det är alla utom jag; EU, partiledningarna. Och det ligger tyvärr mycket sanning i svaret. Vem skall jag ringa om jag vill något i EU? frågade min granne? I kommunen ringer jag Dig eller Lasse eller någon som man känner till.
I dag ringde Göteborgsposten som håller på med en artikel om EU-valet och nomineringarna i centern och kd. Känns lite överspelat men jag blir fortfarande upphetsat arg när reportern ställer frågan om "vad fick du för förklaring till att du ställdes helt utanför listan när du kom på 4:e plats i medlemsomröstningen? För gammal och för kritisk till EU. Avskaffa medlemsomröstningarna eller följ dem.

Skicka inga soldater till Afghanistan
säger författaren Henning Mankell på sid 4 i Expressen. Nej gör inte det. Det luktar mer och mer Vietnam och Irak. Krig, som ingen vinner. Vi har just sett ett sådant avslutas. Det finns inget vinn-vinn bara lose-lose. Hamas hade gått att tala med och någon verkligen hade försökt. Talibanerna går också att tala med och har själva sagt att de är beredda att samtala. Dialog.

Framtids- och klimatberedningen inne i fas 2
I dag har vi lagt ut programmet för arbetet med fas 2 i framtids- och klimatberedningen; scenarios för 2030 och 2050 i Värmdö. Hur komer Värmdö att se ut om vi inte gör något? Och hur vill vi att Värmdö skall utvecklas? Ett fantastiskt roligt arbete som i dag gästades av Carin Voltaire och Ronny Blomstrand från Visit Värmdö som verkligen beskrev hur en småskalig och uthållig turism kan utvecklas i Värmdö. Och där fick jag efteråt...

...be om ursäkt till Annika Andersson ( s )
för ett blogginlägg jag skrev för några dager sedan om att socialdemokraterna inte var närvarande vid invigningen av Ettans fritidsgård. Det var dom visst. Jag stod själv och pratade med en av dem, Lennart Carlsson en lång stund. Härdsmälta och en ursäkt.

Inga kommentarer: