lördag 31 januari 2009


En lyckad ledarkonferens med centerdistrtiktet
Just hemkommen från distriktets årliga "Saltsjöbadskonferens" som det hette under en massa år från 70-talets början när konferensen alltid var på Grand Hotel i Slatsjöbaden. Gruppledare, kommunalråd, landstinget, riksdagledamöter. Sen blev det på andra ställen och nu var vi på Utsikten i Nynäshamn. Vi pratade entreprenörsskap, arbetsmarknad, ungdomar, skola, trygghetsboende, 0m EU-valet och 2010. Jag tog upp spårbilarna igen med Anna-Karin Alterå, Mauds statssekreterade.
Ett förslag från mig; avskaffa pensionsåldern helt och hållet. Låt var och en själv bestämma när han eller hon vill bli pensionär. Skapa lag- och avtalsregler som gör det möjligt.

Kd sviker om kärnkraft
Det sitter i ryggmärgen. Atomkraft nej tack. Mats Odell var vice kampanjgeneral vid sidan om Lennart Daléus. Själv var jag ordförande för Stockholmsregionens Nej till Kärnkraft med bland andra Anders Carlberg i styrelsen. Och demonstrationerna mot Barsebäck. Vad ska väck Barsebäck- vad ska in sol och vind. Kd bryter nu med sin ideologiska bas, sin heder. Opinionssiffrona sätter skräck i partiledningen som hoppas att detta skall bli vändningen. Det kommer det inte alls att bli. Det kan bli raka motsatsen förutom att det är politiskt lika fel i dag som 1980.

Och Ingemar Johansson har gått ur tiden.
Ja ur denna världen, men har är för evigt "the Champ" och förknippat med ögonblick man aldrig glömmer. Sommarlovet hade just börjat. Min pappa som arbetade på SCA som kamrer hade ordnat ett sommarjobb åt mig i skogen i Stugun. Jag satt tillsmamans med en finne som var en hejare på att hugga björkved och lyssnade på transistorradion mitt i skogen, mitt i natten vid 03-tiden, midsommardagen. Oj vad vi skrek i den ljusa sommarnatten. Jag var 17 år. Sverige hade en världsmästare i tungviktsboxning. Tack Ingo.

Inga kommentarer: