söndag 25 januari 2009

Riksdagsval...
Det ser ut som om Alliansen tar in allt mer på den rödgröna oppositionen. Det skliljer bara 5,7 procent i dagens siforedovisning i DN. Visst, krisen har gynnat regeringen, men regeringen och inte minst Fredirik Reinfeldt själv har stärkts i opinionen. Rejäla besked, bra stödpaket och fler att vänta. Någon form av stöd till kommunerna skulle minska skillnaderna ytterligare.

...och EU-val
Där många känner att de inte kan påverka. Det gör partiledningarna själva med lite demokratikuliss kring medlememsomröstningar och provval. Och EU tar väl ändå de flesta besluten utan att fråga mig...Och dom tas inte ens av förtroendevalda utan 90 procent tas av välbetalda tjänstemän i EU-kommissionen i det tysta.
Mätningen visar uppgång för de partier som har en tydlig profil -ja till mera EU och Nato som fp eller tydligt kritiska som mp. Lite förvånad över att Sören Wibe och Junilistan bara har två procent, men det kommer att ändra sig. Kd får verkligen se upp och det skall centern göra också.
Väljarna har redan sett att interndemokratin havererat...

För övrigt spelade jag utmärkt tennis i dag med Micke. Nästan så att jag slog grabben och hade 3-3 i första set. m
Men sen...Ja, det gick lite sämre för mig eller bättre för honom...Emma bara busade när jag hämtade Micke till tennisen och när vi kom tillbaka ngn timme senare...Mera farfar, en gång till.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ajaj..
Inte trovärdigt att lyfta fram ett av tre opinionsmätningsinstitut när de två andra visade precis motsatsen.. Att alliansen med Frippe tappar mark visavi oppositionen.
Minus Hans, till en annars läsvärd blogg.

Anonym sa...

jag är 61 år och har haft telefonabbonemang i åtminstone 45 år och mina föräldrar hade telefon i stort sett sen jag föddes. Men det har aldrig ringt någon och frågat om vad någon av oss har tyckt, vare sig från Sifo eller nåt av de andra instituten. Om dom gör en rundringning per vecka och frågar exempelvis 1000 personer varje gång borde det åtminstone vara en tredjedels chans eftersom det blir 1,8 miljoner frågor. Men ingen jag känner har heller någonsin sagt att de blivit uppringda. Kan det vara så att det är lügens alltihop. Vem kollar det egentligen? De själva, va?!?