lördag 27 juni 2009

Michael Jackson - död
Det är lika plötsligt, overkligt och tragiskt med Michael jackssons död som med Elvis, Kennedy, Palme.. Man minns hur man fick reda på det. I detta fall via aftontidningarna. En stor artist, inte lika stor i min generation tror jag som Elvis, Beatles och Johan Lennins död men jag kan ha fel. Stor nog för att hela USA stannade upp och byggde Jackson statyer över hela USA. Men jag förstod aldrig hudbytet från svart till vit. Varför?

Kd -rätt med ideologin- dumt om kärnkraften
Bra tycker jag med ideologin att det är kd som är "den tysta majoritetens budbärare".Kd försvarar Svenssonlivet, som vi är mest i medelklassens vardag och värderingar. Vi tolkar inte den världen "vi är den världen" sa Göran Hägglund. Bra. Många är där och många vill vara där. Men varför samma dumhet som centerpartiet om kränkraften. En dum c-kopia. Dumt i sak. Kärnkraften är en icke förnybar och farlig energikälla. Dumt interndemokratiskt. Precis som i centerpartiet har frågan beslutats utan att höra medlemmarna. Sådant ger alltid besk eftersmak.

Centern och ekoekonomin
En utmärkt artikel i dag på Brännpunkt, Svd om "Europa kan bli ledande ekoekonomi". Den borde ha skrivits av någon framträdande företrädare för centerpartiet, eftersom vi diskuterade och antog detta tema på centerstämman i maj. Jag var själv med i ekonomiska kommitten som tog fram det förslaget. Det handlar om helheter i ekonomin, att se samband och system som berör energi, miljö, klimat,kyla, värme, transporter, bostadsbyggande etc. Här har centern en jättechans att verkligen visa omvärden vad centern som parti står för och vilken ekonomnisk och värderingsmässig grund framtiden måste bygga på. Ta upp frågan nu direkt i samband med det svenska EU-ordförandeskapet.

För övrigt har Sonja och jag ägnat dagen åt Kastmyra igen, lommen och vattnet. Det är fantastiskt. Fram med kikaren, kameran och se och ta dina bilder av livet runt en liten sjö på norra Värmdö.

Inga kommentarer: