tisdag 29 september 2009

Fiskdöd - över bord
Jag blir både chockad och förbannad över att se tonvis med fisk kastas över bord pga EU:s ekologiskt och mentalt nedbrytande fiskeregler. Eskil, du måste göra ngt - mer än du gjort bra hittills. Hur skall vi få människor att hushålla med mat och naturresurser när de i TV-rutan ser massor med fisk kastas över bort i våra vatten.
Om man får upp för mycket en dag, ta vara på den fisken och låt bli att fiska nästa dag i stället. Det gör jag, Raymond, Bengt och Bosse när vi fiskar i Östra och Västra Vattensjön i fjällen. Det borde EU kunna klara också....

Det kan visst bli ett Nej på Irland
Nu går alla EU-kramare ut och applåderar ja-sidans ledning inför folkomröstningen om Lissabonfördraget på Irland. Irland har röstat nej en gång till Lissabonfördraget och då har fördraget fallit, enligt EU:s egna regler. Men när folk inte "röstar rätt" då säger EU att man måste rösta om....Demokrati, folkstyre, eller....?
Lissabonfördraget innebär en kraftig överföring av makt till EU. Alla EU-institutioner får ökad makt, militäriseringen ökar, vi får en president som i USA och en utrikesminister. Ja-sidan på Irland undviker nu att diskutera detta och försöker få debatten att handla om att Irland förlorar i anseende vid ett nej. Sådant dravel...
Efter kontakt med min gamle vän Anthony Coughlan från Cork så börjar jag tro att han har rätt igen. Det blir ett nej till.

Thomas Korsfelt förråder centern
Thomas Korsfelt, var aktiv i Nej-sidan inför folkomröstningen om kärnkraft 1980. Han blev generaldirektör för Energimyndigheten efter beslutet att kärnkraften skulle avvecklas till 2010, enligt beslutet från folkomröstningen. Det lyckades han inte med. Eller, han kanske inte försökte.
I dag skriver han "bevara kärnkraften" i Svenska dagbladet. Han förråder centern , eller är det numera centerns politik....?

För övrigt har jag i dag haft fantastiskt roligt med hundratals elever på G2 i Gustavsberg som genom sin otroligt inspirerande lärare Karin Aaseby fått uppdrag av mig och Malin Åberg Aas, mp att fråga folk i Värmdö vad de vill göra åt klimatkrisen...tala om engagemang och vad en bra lärare kan göra.

1 kommentar:

Bo Jonsson sa...

Hej Hasse, kul med ett omnämnande, mindre kul med detta förb. resursslöseri i vårt innanhav, och det förekommer dessvärre på fler håll också.

Jag har haft problem med min blogg, men har börjat gå över till blogger. Jag har fyra inlägg om klimat och klimatdebatt på min sida, som jag tror att du kommer till om du klickar mitt namn.

Lev väl!