onsdag 30 september 2009

Rätt av Hans Bergström, DN - CO2 skatt bättre än utsläppsrätt
Hans Bergströms lite för mig överraskande resonemang i kolumnen i DN visar att det är bättre att satsa på CO2 skatter än utsläppsrätter i klimatfrågan. Allt fler forskare blir också skeptiska mot ett globalt system för handel med utsläppsrätter. Argumenten är starka som: En global marknad blir extremt volatil med svängningar på 20-30 procent vissa år. Systemet inbjuder till korruption, kontarollproblemen blir gigantiska och många tillväxtländer som Kina och Indien kommer inte att gå in i systemet.
Bättre då med raka kolskatter, eller CO2 skatter som ger inkomstter till statsbudgeten och stanna hemma i det egna landet.

Irland igen
När jag följer den irländska debatten ser jag hur tydligt ja-sidan undviker debatt i sakfrågan om Lissabonfördragets väldiga överföring av makt till EU. I stället pratar man om att den ekonomiska krisen med massarbetslöshet och ekonomisk tillbakagång kräver ett ja till EU. Precis som om inte Irland redan skulle vara med i EU....

FRA, Ipred och Telekomdirektiv stärker frihetsdebatten
Det visar i alla fall ny statistik frårn SOM-undersökningen. Svenska folket har blivit mer och mer kritisk till telefonavlyssning, postkontroll, åsiktsregistrering och intrång och registrering på nätet.
I Sverige kom Piratpartiet in i EU-parlamentet och i Tyskland tog det nya Piratpartiet 2 procent av rösterna i helgens val. Se upp regeringen vill jag säga. Och det är en sund frihetlig reaktion.

Därför blankt nej till hårdare övervakning i domstolarna
som föreslås i en utredning i dag från regeringen, med kameror, larmbågar och mer säkerhetspersonal. Det skapar bara motsatsen och ökad ångest. Bra i förslaget är dock att målsägande och vittnen inte skall behöva möta den åtalade och dennes eventuella kamrater.
Detta reagerade jag själv emot när jag satt ting i Stockholms rådhusrätt, som det hette då för oj, oj - 40 år sedan.
Men stoppa säkerhetsen.

För övrigt har jag nu betalt in ytterligare en andel i mitt vindkraftskooperativ. Se för f-an till att det inte blir någon uttagsskatt på vindkraften. Då är regeringen mer än dum....

Inga kommentarer: