lördag 19 september 2009

Jämna opinionssiffror Allians-opposition
Med 45.2 för Alliansen och 48.8 för oppositionen ett år före valet ser det ut att bli en jämn och spännande valrörelse. Jag var själv inne i dag på Alliansdagen och lyssnade till våra företrädare i centern och övriga allianspartier vid Sergels torg. Ett nytt jobbskatteavdrag och sänkt arbetsgivaravgift med 5 procent för småföretagare och regler för ökad trygghet som företagare var dagens besked.
Det första tycker jag borde ersatts med mer pengar till pensionärerna, det andra är mycket välkommet och ökar intresset för att starta egna företag som ger fler jobb. Fortfarande tycker jag att jag saknar berättelsen om vilket samhälle och vilka visioner regeringen har med lite djupare motiv. Men man kanske får tänka lite själv....

Kristdemokraterna gör försök om en djupare samhällsdebatt
Kristdemokraterna skall ha en fjäder i hatten för sina modiga försök till en djupare samhällsdebatt, ungefär som jag efterlyste i föregående stycke. Jag kanske inte instämmer i allt, men det är ju det poängen med att gå lite djupare in i väderingsgrunder och kultur. Mindre detaljreglering kan väl de flesta instämma i men om sanningen skall fram har väl kd inte alltid levt upp till detta själv - vilket Göran Hägglund också självkritiskt påpekade.
Jag komer för övrigt väl ihåg när centerpartiet erbjöd det nya partiet kristdemokratisk samling att varva sina namn på våra valsedlar, tror det var valet 1979 eller 1982. Börje Hörnlund var pådrivade för att samarbeta nära med kds och vi ställde också upp på detta i Värmdö.
Det samarbetet har också funderat väl under åren med Alliansen i Värmdö.

För övrigt har nya Värmdövallen invigts i dag med stor pompa och ståt och många deltagande värmdöbor. En positivt samarbete mellan kommun och idrottsrörelse.

Inga kommentarer: