onsdag 25 november 2009

Sänkt ingånglön - ger fler ungdomar jobb
Det sa min svärfar minns jag. Murare med LO-bok och rötterna djupt i arbetarrörelsen. "Skall en gosse som börjar med murarjobbet i dag ha samma lön som jag som jobbat i 40 år?" Jag tänkte inte så mycket på det då för sådär 30 år sedan när han murade vår öppna spis i Hemmesta men jag har tänkt på det många gånger sedan dess.
Det är detta tema Maud Olofsson nu tar upp på DN debatt. Jag tror hon och centern har väldigt många med sig här, inte minst ungdomarna själva. Hellre ett jobb med lägre lön än inget jobb alls. Avstampsjobbet, det sista i raden av nya rubrikjobb, som sänker trösklarna för det första jobbet är rätt väg.

Koldioxiden slår rekord
Det är inget rekord man vill se och man blir närmast skrämd över att behöva höra det. Med denna hastighet kan temperaturhöjningen nå upp till 6 grader om något hundratal år. EU har satt gränsen på 2 grader som regeringen och centern nu driver kampanj för. Detta borde öka kravet ännu mer för ett långtgående avtal i Köpenhamn.

Centern sänker skatterna på arbete
Sänkt arbetsgivaravgift med 5 procent upp till 2,5 milj kronor i omsättning. Halverad moms från 25 till 13 på arbetsintensiva tjänster som frisörer, bilverkstäder, hotell- och restaurang, sänkt statlig inkomstskatt med fem procent, förstärkt jobbskatteavdrag. Det föreslår centern inför förtroenderådet i dag och förslagen presenteras av riksdagsledamöterna Per Åsling, Jörgen
Johansson och Roger Tiefense på DN Debatt. Bra förslag, inte minst sänknigen av a-givaravgiften, som jar ofta får höra från företagarna på Värmdö. Men var tar vi pengarna?

För övrigt tycker jag att centern på Värmdö skall arbeta för en landstingslista i Ost-kretsen tillsammans med Nacka och kanske Tyresö och Lidingö där vi har störst chans att få ett mandat. Centern behövs i landstinget.

Inga kommentarer: