söndag 1 november 2009

S-kongressen stärker Mona Sahlin
Jag skriver några rader på bloggen i alla fall när jag nu är hemma. Utifrån min utgångpunkt från höstfisket på Notholmen utanför Ornö har jag mellan båtturerna följt s-kongressen. Det mest har gått partistyrelsens väg som jag sett och vilket också media säger. Det behöver inte betyda att partistyrelsen alltid har rätt, men det betyder att ombuden varit mån om att inte visa motsatsen - att partistyrelsen har fel, vilket skulle undergräva ett redan lågt förtroende för partiledaren och partiledningen. Plus för s-ledningen alltså

Uppförsbacke för Lasse Bryntesson om avgifter på Skurubron
S-kongressen säger ja till brukaravgifter på vägar och broar. Lasse Bryntesson, vårt egergiska oppositionsråd säger nej och menar att vi i Alliansmajoriteten inte är lika trovärdiga som han och s-oppositionen i Värmdö i vårt nej till avgifter på Skurubron.. Lite pikant, Lars att din kongress och partiledning vill ha broavgifter. Det skrev jag om redan i torsdags och det är väl en liten intressant behållning inför den lokala valrörelsen i Värmdö.

Reinfeldt stärker sin roll som EU-förhandlare.
EU-ordföranden F Reinfeldt ger Tjeckien undantag från EU-stadgan på samma sätt som Polen och Storbritannien redan fått. Ett lyckat schackdrag för att få igenom det mycket maktförändrande Lissabonfördraget, men en förlust för alla vi som vill ha ett demokratiernas Europa och ingen EU-stat. Klimatfrågan kommer i bakgrunden av fördraget och nu kommmer den i bakgrunden av vilka som skall ha fördragets nya poster som EU-president och EU-utrikesminister. Tala om rätt prioritering.
Och vad blir nästa steg? Det kommer att bli att det är odemokratiskt med en sluten process som väljar EU-president och att det måste vara öppna val, precis som i USA och då är vi ytterligare ett steg närmare EU-staten...

För övrigt fick vi inga tunnor med fisk, bara några torskar, en! abborre och några små plattfiskar på sju nät....Tyst hav.

Inga kommentarer: