måndag 30 november 2009

Schweiz spär på islamofobin
Det var ett olyckligt utfall av folkomröstningen i mitt "gamla hemland" Schweiz. Vi bodde där Sonja och jag ett par år i början av 70-talet. Jag tog min lic. examen i internationell rätt och Sonja läste franska. Vi bodde på Cité Universitaire, studentstaden i Genève omgivna av flyktingar och studenter från Vietnam, mitt under kriget. Iran, Kongo, Turkiet, Portugal var några andra länder vi hade studentkompisar ifrån. jag tyckte det var öppet, men dyrt.
Gårdagens folkomröstning är ett haveri för öppenheten och toleransen och glädjer bara Sverigedemokrater.

"En dörr in" -ett välkommet förslag från de rödgröna
Ja, det är ett välkommet förslag på det område där Alliansregeringen har det svårast med solidariteten och opinionen. Människor skall slippa bollas mellan myndigheter. De rödgröna vill samla Försäkringskassans, Arbetsförmedlingens och kommunernas insatser i en enda organisation på kommunnivå - "En dörr in". Ett utmärkt förslag som regeringen genast bör göra till sitt för att det dels är bra och för att förhindra en debatt som kan kosta Alliansen regeringsmakten.

Fortfarande öppet inför Köpenhamn.
Om en vecka åker jag till Köpenhamn och Malmö på den stora spårbilskonferensen med KOMPASS under klimatmötet. Vi skall träffa företrädare för regeringar i USA, Storbritannien, Nederländerna, Danmark m fl, borgmästare och delstater som Californien och forskare, "klimataktivister" och spårbilsentrepreneurer från Korea och Kina. Fantastiskt roligt.
Och det är fortfarande öppet inför slutförhandlingen 18-19 dec. Fredrik Reinfeldt är nu i Kina och det är Kina och USA som avgör om det blir ett bra eller dåligt resultat. Ett tydligt politiskt dokument med klar inriktning och några målramar bode kunna bli verklighet.

Ett Näringslivets Hus i Värmdö
Det är en av de frågor vi arbetar med nu inom Näringslivsrådet som jag ansvar för. Att ha en samlingspunkt för rådgivning, service och samarbete för Värmdös 4000 företag där de flesta är enmansföretag eller med några få anställda skulle vara en stor framgång. Bättre stöd, information och kontakt med företagen och fler jobb i Värmdö.

För övrigt höll jag nästan på att krocka med havsörnen i morse på terrängrundan. Att sitta där mitt i min löparstig och knappt flytta på sig....

Inga kommentarer: