onsdag 24 februari 2010

Håll EU borta från mfamilje- och socialpolitik
Nej, EU ska inte ha några gemensamma regler om om barn- och föräldraledighet. Det är frågor för varje enskilt medlemsland. Jag kan tänka mig minimiregler, som på många andra områden, men risken är stor att om Sverige säger jag till sådana, t.ex 18 veckors föräldraledighet, så har man klampat in på området och då kan det lätt bli både ändringar och tillägg som man inte kan stoppa. Hur snabbt mamman vill återgå till arbete är naturligtis inget EU skall lägga sig i.

Till SJ, Banverket, SL...
Vill bara tala om att spårbilen är ett utmärkt alternativ vinertid. Det koreanska företaget Vectus har testat spårbilar på en bana i Uppsala nu under några år utan problem i snö och is. Spårbilen tar själv bort snön på spåret. Spårbilar som hänger i en balk har ännu mindre problem eftersom de går helt fritt i luften. Trodde kanske inte att det också skulle bli ett argument men det har det b livit.

Stora darren om "städavdraget"
Nu ramlar oppositionspartierna på varandra till stöd för skatteavdraget för hushållsnära tjänster. Häromdagen var det miljöpartiet. Nu är det facket och socialdemokrater i Stockholms län. Väntar bara på alla andra förslag som genomförts av regeringen kring jobb och för att förhindra utanförskap som oppositionen varit emot, men som man också kommer att acceptera...

För övrigt jag jag just ställd skidorna mot väggen efter första skiddagen i Lofsdalen. Det var 32 i morse, men soligt och fint i backen under dagen. Emma, nu fyra, har åkt förbi mig gång på gång...

Inga kommentarer: