måndag 9 februari 2015

Förhandlingarna om Ukraina: Nytt möte i Minsk på onsdag, hopp eller bara Putinfördröjning för att fortsätta kriget och konflikten.
Det är nog ingen som vet. Men 1 miljon flyktingar kanske kan känna ett litet,litet hopp om att dialogen fortsätter. Jag skulle vilja göra det också men kan inte övertyga mig själv så länge Putin styr.
Att ett  nytt möte sätts ut kan kanske tolkas positivt som att helgens möten inte varit förgäves, men...
Risken är stor att miljonen flyktingar inte kan flytta tillbaka eftersom en uppgörelse i dagsläget skulle betyda att de områden i östra Ukraina separatisterna med Putins militärs vapenstöd erövrat säker skulle komma att förbli ryskdominerade. Vad har då vunnits? Ingenting,tvärtom bara en ny Krimerövring från Putin.

Kd går in i en ny personstrid - och jag litar inte för ett ögonblick på Adaktussons Nej.
Hans argument är dock helt riktiga. "Jag har för kort erfarenhet av partiet, jag har begränsad politisk erfarenhet och jag har inte den breda kompetens i sakpolitiken jag tror man behöver som partiledare"hör vi honom säga i media dn.se/nyheter.
Ebba Busch Thor, som är gravid, har tvekat och det kan hänga ihop med just detta, Den ekonomisk-politiska talespersonen Jakob Forssmed är tydligen Hägglunds favoritkandidat. Kan vara avgörande om det går till nu som det gjorde när Alf Svensson avgick efter 31 år som partiledare och mer eller mindre utsåg Hägglund som sin efterträdare.

Någon bredare demokratisk förankringsprocess som i Centerpartiet och Vänstern blir det i vilket fall som helst inte.
Kompromisskandidaten kan bli partisekreteraren Acko Ankarberg som kan partiet och har goda egenskaper som medlare efter den tidigare partistriden mellan Hägglund och Mats Odell.

Valet blir hur som helst mycket viktigt för hur relationerna med övriga partier i Alliansen kommer att påverkas. En ny partiledare behöver tala om vad hen vill och det kan betyda att blockpolitiken i Alliansen får ge efter, vilket inte alls skulle vara negativt.
För övrigt åker jag nu in till landstinget och första mötet med pensionärsrådet för mandatperioden.
Och det är ingen tyst stillasittande grupp, tvärtom de hörs och talar om vad de vill. Härligt.

Inga kommentarer: