torsdag 28 januari 2016

Cemeron ställer in sitt möte med Löfven på fredag för ett viktigare möte med EU-kommissionens ordförande Jean- Claude Juncker. Det är lätt att förstå.
För Cameron handlar det om förhandlingarna med EU om ett nytt avtal inför Storbtitanniens folkomröstning om ja eller nej till EU. En folkomröstning som nu för första gången nämner ett datum, den 23 juni i år. Sista tidpunkt är under 2017.

Detta är dubbelt viktigt nu inför EU:s toppmöte den 18-19 februari 
då just denna fråga står i centrum. Cameron vill återföra makt från EU till Storbritannien. Han vill inte att EU ska fortsätta växa mot en federal statsbildning, han vill inte att eurogruppen ska försvåra för icke eurostater att få inflytande och han vill inte ge andra EU-medborgare som flyttar till Storbritannien tillgång till landets välfärdssystem de första fyra åren. De tre första ställer jag upp på, inte det fjärde. Många länder kommer att vilja omförhandla sina anslutningsavtal, som t.ex Nederländerna, och Sverige bör också ställa krav, t.ex på formellt undantag från euron.

Lång ärendelista med över 50 ärenden på kf i går, där frågor och interpellationer tar mycket tid för sakärenden. Mitt förslag. Begränsa tiden för interpellationer.
Många interpellationer tar lång tid att behandla. Det gör att kf-mötena, som i går, bara hinner med halva dagordningen innan ordföranden bryter mötet vid halv elvatiden.Om tiden begränsas till 2 min anförande från vardera interpellanten och svaranden och i övrigt 1-minutersinlägg skulle tiden för varje interpellation kunna kortas, Det är inte odemokratiskt. Odemokratiskt är det när ingivna interpellationer inte hinner besvaras på flera månader och frågan kan vara avgjord när den kommer upp.
Nja, jag skall  kanske inte säga något, jag var ganska bra på att hålla långa anföranden själv....
För övrigt ska jag nu in på ett seminarium om hur Camerons EU krav påverkar Sverige.

Inga kommentarer: