torsdag 14 januari 2016

Precis som jag skriver om det och frågar vad EU tänker göra mot de flagranta demorkratibrotten i Polen och Ungern kommer nu förslag. Det är bra…men

Vi vet ingenting om vad det leder till. Rättssäkerheten i Polen ska granskas, säger EU-kommissionens förste vice ordförande Frans Timmermans. Det är första  gången det sker enligt regler som infördes för två år sedan. Bra naturligtvis men hur?  Dialog, blir svaret som ska sammanställas och komma upp till någon form av förslag, eller rekommendationer i mars. Mycket oklart, men vi får se. Amnesty välkomnar i alla fall granskningen.

Moderata ungdomsförbundets ordförande Rasmus Törnblom (RT) vill fälla regeringen med en gemensam Alliansbudget senast i höst med SD stöd.
Det kom mitt i partiledardebatten i går och lite överraskande. RT vill bilda Alliansregering med SD. En fråga ställdes till moderatledaren Anna Kinberg Batra i debatten om saken, men svaret från henne blev nej.

Bostadsdebatten blev positiv. Vi måste bygga mer, mycket mer.Stefan Löfven sträckte ut handen till alla partier och fick, tycker jag, positiva svar, inte minst från Centern och Anders W Jonsson. Här måste man samarbeta.

Jonas Sjöstedt (V) ville återinföra värnplikten och det är ett bra förslag. Han pressade Anna KB men fick inget svar. De tycker jag  centern ska driva och gärna också med en frivillig civil gren för insatser vid natur-, och miljökatastrofer. En Medborgartjänst.

För övrigt åker Sonja och jag nu till Amadores på Gran Canaria och gör lite annat under nästa vecka. Sol. bad, resor på ön, äta gott. Härligt.



Inga kommentarer: