måndag 11 januari 2016

"Vår alliansfrihet bidrar till stabilitet i norra Europa, skrev statsministrarna Juha Sipilä och Stefan Löfven på dn.se/debatt i söndags när Försvarskonferensen i Sälen inleddes.
Bra artikel och bra att det var Finlands och Centerns statsminister som uttalande sig så tydligt Det blir svårt för centerpartiet i Sverige att nu hävda att vi ska söka medlemskap i Nato tillsammans med Finland efter den är artikeln. Finland och Sverige står utanför Allianser och har vunnit på det och ska så göra.

Och samma dag talar försvarsministern om att det är "allvarligt att sprida myter om Nato-samarbetet."
Myterna skulle vara Värdlandsavtalet och riskerna med Nato-trupp och kärnvapen på vår mark.
Nej, nej "det finns ingenting i avtalet som tvingar oss till det", säger försvarsminister Peter Hultqvist. Detsamma gäller "myten" om att vi måste stationera Nato-trupper på vår mark. Nej det finns "ingenting sådant i det här avtalet över huvudtaget.", säger försvarsministern. Jag hoppas han har rätt, men säkert är det verkligen inte.

Och i går hade vi Lettlands president Raimonds Vejonis som säger tvärtom, "Sverige bör gå med i Nato"
Tycker att utrikesminister Margot Wallström är bra och säger klart Nej. Hon tar också upp samma som jag skrivit i min motion om medborgartjänst att värnplikten också kan vara civil med insatser mot naturkatastrofer, eller för att hjälpa flyktingar.
  Bra, men låt inte sossarna ta detta nu skrev jag i ett mail till Annie Lööf och Mikael Arthursson på söndagskvällen och bifogade motionen.
För övrigt har jag nu gjort något som skulle vara gjort för länge sedan; tagit säkerhetskopior med USB-minnen på allt i min dator. Tog en stund, men tänk om...


Inga kommentarer: