måndag 22 maj 2017

Ingen enkel sits för Miljöpartiet inför kongressen i helgen. Regeringen eller ideologin, Orkar man kompromissa mera....
Jag kan se Mp:s språkrör och partistyrelse framför mig, Bleka, svettas, försöker hitta, talar med de arga ombuden. Jag kan förstå båda sidorna. Har vi hållit ut i snart hela mandatperioden så kan vi inte spräcka regeringen nu med amnesti och ett stopp för avvisningarna till Afghanistan.. Då förlorar vi allt vi uppnått under perioden, både det bra vi tycker vi gjort, regeringsfäigheten och de usla opinionssiffrorna finns  ändå kvar.

Det går att förstå gräsrötterna och ombuden också. 
Nu har jag fått nog. Jag vill orkar inte mer negativt för det parti jaga gick med i. Jag vill se en "korrigering" som förra partiledaren och ombudet på kongressen Lotta Hedström säger. "Vi står inte ut" vi kräver en humanare behandling av flyktingarna.

De partier som har en stark ideologisk bas har det extra svårt vid sådana här tillfällen.
Jag minns striderna i Centern om kärnkraften.
Det tog hårt på många av oss och det halverade opinionsstödet. Tiden har till viss del läkt såren och politiken för förnybart och hårdare krav på kärnkraften har varit framgångsrik. Men visst... Mp tog många röster från Centern när de bildades i mitten av 80-talet. Nu kan V och Fi göra detsamma och med dagens usla opinionssiffror är inte någon plats i riksdagen säker,...Politikens hårda verklighet. Människorna.


Inga kommentarer: