fredag 29 maj 2009

Carl Tham slår huvet på spiken
Det är sällan jag läser en DN Debattartikel och suckar just det, just det mellan varje mening. Men så blev det när jag läste Carl Thams artikel i dag på DN Debatt. Socialdemokraterna och moderaterna har i åratal gjort sitt yttersta för att förhindra en bred EU-debatt i de allmänna valen där den hör hemma. Moderaterna och socialdemokraterna är den verkliga EU-alliansen. Både hemma i Sverige, där man vill hålla tyst om Lissabondfördragets mäktiga överflyttande av makt från Sverige till EU, och i EU där s och m röstar lika i 70-80 procent av omröstningarna.
Den tysta överenskommelsen att Lissabonfördraget skulle drivas igenom utan folkomrösrning är en katastrof för folkstyret, säger Carl Tham och så är det. Man godtar i tysthet ett fördrag som försvagar den svenska grudlagen och folkstyret.
Det finns ingen möjlighet för väljarna att utkräva ansvar för beslut som fattas i Bryssel. Att då överföra mer makt till EU är ett grundskott mot folkstyret och demokratin. Att sedan i EU-valet försöka få medborgarna att delta som om ingenting hänt är de tysta partiernas tragedi. Där tyvärr centerpartiet ställt upp som ytterligare en tyst åskådare.
Håkan Larsson är en centerkandidat som insett detta men som av partiledningen inte får det utrymme han förtjänar. Precis som jag själv som inte ens fick delta i EU-valet trots fjärde plats i medlemsomröstrningen.

För övrigt lyser solen och jag funderar just nu över livets små triviala problem i Värmdöpolitiken men lyser upp liksom solen när jag tänker på Emma och flickorna.

Inga kommentarer: