torsdag 11 mars 2010

Björn von der Esch död - en konstruktiv EU-kritiker
Det är ett tråkigt besked. Jag har jobbat oerhört mycket med Björn under 15-20 år. En konstruktiv EU-kritiker, med stark känska för demokrati, tradition, ursprung och folkstyre. Jag minns mycket väl en av de allra första gångerna när han som moderat riksdagsman äntrade talarstolen på Nej till EUs kongress med centerpartister, miljöpartister, vänsterpartister och fristående EU-kritiker i början av 90-talet med stående ovationer. Han såg bristerna i EU-kratin och som ekonom kritiserade han euron som skulle införas i länder med alltför olika bakgrund och förutsättningar. Han fick rätt, det är precis vad kriserna i Grekland, Spanien, Portugal, Irland, Italien visar. Heder åt en sådan person.

Folkpartiet - både bra och dåligt i valet
Folkpartiets presentation av fem områden i valet är både bra och dåligt. Bra är obligatorisk a-kassa, hälften kvar av inkomsten, skattesänkningar och extra rut-avdrag för pensionärer. Dåligt är mera kärnkraft och förslag på en ny folkomröstning om euron. Det sista är väl inte så förnuftigt nu när euron skälver i hela sydeuropa.

Lång dags färd mot midnatt i kommunstyrelsen - från 17.00(grupp) till 00.20
Så var det då kommunstyrelse i Värmdö igen och en ny lång dags färd mot natt. Det var längesedan jag tittade på dagordningen och sa, det här kan väl inte ta mer än några timmar. Men jag vet att jag alltid har fel för det gör det. Först tar det 5-6 timmmar i kommunstyrelsens arbetsutskott, sedan tar det 6-7 timmar i kommunstyrelsen med samma frågor och samma diskussion, sedan tar det 3-4 timmar i kf- med repris på reprisen.
Snälla oppositionen, vad har vi ksau till. Lägg era förslag där, det är det som är meningen...Nu tog de första 4-5 ärendena om verksamhetsberättelse, hur socialkontoret skall sitta.. med ett otal ajourneringar lika många timmar....
Tur att inte medborgare längre orkar sitta och lyssna...Men ordföranden skall ha beröm för sitt tålamod...

För övrigt skall jag just iväg till A5 nu och möte med gruppledarna, där vi kanske byter några ord om det jag just skrivit...

Inga kommentarer: