tisdag 23 mars 2010

Gröna liberaler diskuterar spårbilar
Ett mycket intressant och roligt möte på riksdagen med Gröna Liberaler. En inbjudan från folkpartiets riksdagsgrupp som ville ha en presentation av spårbilar. Det var jag, som ordförande i KOMPASS, nätverket för spårbilar och Göran Tegnér, konsult på WSP. Han är och en av dem i Sverige som utrett, jämfört och beskrivit fördelarna med spårbilar jämfört med andra trafikslag som T-bana, bussar, spårvagn och vanlig privatbil.
Jag beskrev utvecklingen från mina första förslag i EU-parlamentet och tillsammans med dåvarande miljöministern och partiledaren Olof Johansson. Men frågan var inte mogen då i mitten på 1990-talet.

It, data, trängsel och klimatdebatt
har gjort frågan het. Vi kan inte fortsätta med bilen i igenkorkade städer i världen. Det är därför London/Heathrow, New Delhi, Californien, New York m fl letar efter ny modern miljövänlig transportteknik. Det är därför KOMPASS fått 17 kommuner i Sverige som medlemmar på två år. Det är därför som vi nu håller på att bilda ett COMPASS International inför spårbilskonferensen i San José i Californien i höst.
Mycket bra frågor och många kritiska också hos folkpartiet. Kommer folk verkligen acceptera spårbilar i stadsområdena och förorterna? Kan man klara kapaciteten? Varför händer inget i verkligheten?
Det är precis det som är på väg nu i regeringens vårproposition och den pilotbana som där kommer att föreslås, sannolikt runt Universitetet, Frescati, Tekniska högskolan och Karolinska sjukhuset i Stockholm.

För övrigt har jag förmodligen haft virus i datorn varför jag rensat, laddat om och inte riktigt hunnit med vad jag brukar...men också märkt hur beroende man blivit...

Inga kommentarer: