Förbifarten igen - blir mest s-problem
Det finns undersökningar som visar att de bilister som skall runt Stockholm mellan norra och södra förorterna utgör ca tio procent av den beräknade totala trafikmängden på Förbifarten. Den delen borde gå att attrahera med en enklare, billigare och snabbare förbifart längre in i landet.
Om socialdemokraterna vinner valet och får igenom en folkomröstning tar den processen några år. Stockhomls trafikproblem skjuts då ännu mer på framtiden. Det är ansvarslöst att vänta 12-13 år på trafiklösningarna i Stockholm. Gör om och gör rätt, försena inte, börja nu.
Lägg trängselavgifter på Essingeleden och använd dem till spårbilar
En omedelbar åtgärd skulle kunna vara att avgiftsbelägga Essingeleden och använda pengarna till en stor satsning på spårbilar, som kunde gå på Essingeleden i en sträckning mellan norr och söder. En spårbilsbana på ca 30 km, lika lång som Förbifarten, skulle kosta 2 miljarder i stället för 27. Spårbilsbanan skulle senare kunna byggas ut som en ring runt Stockholm.
Det finns en annan insändare i DN i dag från Mark Wolfe som beskriver problemet. Han kommer från USA som ständigt bygger nya motorvägar. Staden Houston, Texas har nu nio filer i båda riktningar. En sak har vi lärt oss, säger han, och det är att nya motorvägar alstrar ny biltrafik. Det är väl därför dom byggs....
En mycket insprirerande "toppkonferens" för länets kandidater
genomfördes som jag skrev häromdagen under helgen i Älvsjö. Ombudsmännen Christian Ottosson och Annika Nordgren skall ha en eloge för ett bra program. Albin Ring Broman från Centerpartiets riksdagskansli beskrev centerpartiets viktigaste frågor och en analys av de andra partiernas förslag inom samma områden. Det är riktigt så att man kände att det här vinner vi...
Detsamma gällde presschefen på Näringsdepartementet Håkan Lindes föredragning om val och media. Mycket grupparbete, kampanjande i Huddinge Centrum på Huddingedagen och bra utvärderingar.
De där dåliga opinionssiffrorna var det ingen på den konferensen som trodde på...
Jobb och företagande samt klimat och miljö blir centerns huvudfrågor.
Satsa på tömningsstationer i Värmdö
Miljöminister Andreas Carlgren vill nu förbjuda tömning av toaletter i Östersjön från fritidsbåtar. Ett utmärkt förslag. För att det skall fungera måste vi bygga tömningsstationer, precis som vi föreslagit i Framtids-och klimatberedningen. Sätt i gång.
För övrigt gick det inte så bra i dag på tennisen i den första utematchen....Tänk vad lite vind och sol kan ställa till det.
söndag 25 april 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar