lördag 24 april 2010

Socialdemokraterna har dåliga odds i jobbpolitiken
Valrörelsen går nu in i ett hetare skede. Också jag kommer på bloggen att ta fram spetsiga argument för Allianspolitiken där jag tycker det finns sådana men också beskriva där jag har andra uppfattningar. En viktig fråga är centerns krav och hoppas jag Alliansens om sänkt moms på vissa tjänstemarknader som restauranger. En sänkt moms kan ge 10 000 nya jobb för främst ungdomar, invandrare och tidigare arbetslösa.

Aftonbladet förråar jobbdebatten
i dagens ledare www.aftonbladet.se. "Breda skattesänkningar och subventioner till den privata servicesektorn", skriver man. Det är inga subventioner. Det är styrmedel för fler jobb."Hur bra blir Alliansens jobb egentligen", frågar tidningen. Det är ett nytt och mycket underligt angreppssätt. Det väljer väl den som tar jobbet själv. Är Rut och Rot jobb inte bra nog, eller? Reinfeldt och Borg pratar om jobbpolitik i sin "lite uppgivna tappning", låter det. Vad har Alliansregreingen drivit mest under mandatperioden? Det är jobben. Inte är det uppgivenhet.

S förslag kan öka arbetslösheten
Socialdemokraternas förslag om högre skatter på arbete gör att arbete lönar sig sämre. Socialdemokraterna vill fördubbla arbetsgivaravgifen för unga upp till 26 år. Socialdemomraterna vill lagstifta om rätt till heltid. Det skulle göra många i dag deltidsarbetande arbetslösa. Hur fyrkantig får man vara? Vänsteroppositionen vill höja bolagsskatten, återinföra förmögenhetsskatten, fastighetsskatten och ta bort jobbavdrag. Det gör det dyrare att anställa och företag och jobb flyr landet.

För övrigt hag jag just kommit hem från en fantastisk helgkonferens med centerns "toppkandidater" i länet. Det skall jag berätta mer om i morgon.

Inga kommentarer: