måndag 10 september 2012

Den 6:e spårbilskonferensen öppnar i Berlin 19-20 september:
Det är fantastiskt roligt att vara ordförande i KOMPASS, Nätverket för spårbilar som utformar framtidens moderna, miljövänliga transportteknik. Bilindustrin går på kryckor med Ford i USA, Volvo och Saab i Sverige och nu senast Volkswagen i Tyskland som minskat från 18 till14 miljoner sålda bilar sista året.

Samtidigt expanderar spårbilarna kraftigt i världen.
Morgantoown, Silocon Valley och San Jose är några ställen som satsar på spårbilar i USA. I Indien har  två separata projekt påbörjats i Amritzar och Triviandrum. På flygplatsen Heathrow i London har en spårbilsbana nu varit i drift ett år och ska redan utvidgas till fler terminaler, handelsplatser och parkeringar.

Företag som TATA i Indien, Bombardier i Frankrike och Metrobolag i Malasysia och Singapore skickar tunga namn till den 6:e spårbilskonferensen i Berlin om någon vecka.
I Sverige ligger Uppsala närmast till en pilotbana, men Scinence Park på Chalmers i Göteborg kan komma före....
Ett 15-tal kommuner är medlemmar i KOMPASS och har tagit fram förstudier. Vad säger regeringen i den kommande infrastrukturpropositionen?

Spårbilar ska man i Sverige kunna åka på SL-kort eller regionkort, men tågen ska självfallet ha försäljning av biljetter också i vagnarna
Man blir förskräckt över den totala bristen på servicetänkande på SJ när man nu vill sätta stop för försäljning av biljetter direkt på tågen. Det finns hundratals olika anledningar till att inte hinna köpa biljett i förväg...Det räcker nu SJ.

För övrigt ska jag nu in till landstingskansliet och sedan hämta en ny Ipad för landstingshandlingarna
Borde jag inte kunna använda samma Ipad som i kommunen? Jag ska höra efter?

Inga kommentarer: