Spårbilen kommer – Stor
spårbilskonferens i Berlin 19-20 september
uppdatera det mycket lyckade systemet med bättre kontrollsystem,
effektivare vagnar, mer kapacitet och högre komfort.
I
Indien har nu två separata projekt påbörjats: Ett i Amritsar, ett i
Triviandrum. På Heathrow i London, vars bana invigdes för ett år sedan, har
nästa etapp med att expandera systemet till fler terminaler och parkeringar
påbörjats.
Stora spelare som TATA i Indien, Bombardier i
Europa, metrobolag (liknande SL i Stockholm) från Malaysia och
Singapore tar nu den nya tekniken på fullt allvar. De skickar tunga namn till dern 6:e spårbilskonferensen i Berlin den 19-20 september.
Europa, metrobolag (liknande SL i Stockholm) från Malaysia och
Singapore tar nu den nya tekniken på fullt allvar. De skickar tunga namn till dern 6:e spårbilskonferensen i Berlin den 19-20 september.
Tidigare i år har vi sett nya aktiviteter
i Silicon Valley med Google i täten för ett spårtaxiprojekt för personal och
kunder. Staden San Jose i Calformien har hittills satsat över 15 miljoner i
utredningar och mycket seriösa studier där spårbilen blir matarbanor till
höghastighetståg.
I Sverige är ett 15-tal komuner med i Nätverket för spårbilar – KOMPASS-där Uppsala ligger nära för en pilotbana. Vi har två seriösa leverantörer - en med en färdig produkt och en som kommit relativt långt i utvecklingen. Dessa är Vectus i Uppsala och Beamways i Linköping. Spårbilen är 7-8 gånger billigare än T-bana och spårvagnar, den har hög kapacitet, är anpassad till funktionshindrade, miljövänlig och effektiv.
Ska Sverige var med i utvecklingen av
modern, effektiv och miljövänlig transportteknik eller ska vi upplåta detta
till andra? I Sverige är ett 15-tal komuner med i Nätverket för spårbilar – KOMPASS-där Uppsala ligger nära för en pilotbana. Vi har två seriösa leverantörer - en med en färdig produkt och en som kommit relativt långt i utvecklingen. Dessa är Vectus i Uppsala och Beamways i Linköping. Spårbilen är 7-8 gånger billigare än T-bana och spårvagnar, den har hög kapacitet, är anpassad till funktionshindrade, miljövänlig och effektiv.
Problemen för bilindustrin runt om i
världen blir allt mer uppenbara. Ford har stora svårigheter i USA, Volvo och Saab
i Sverige. Volkswagen i Tyskland har minskat från 18 till 14 miljoner sålda
bilar det senaste
året. Då har vi inte ens nämnt Opels eller de franska biltillverkarnas
problem.
Samtidigt expanderar spårbilsindustrin kraftigt i hela värden. Vi vill ha
ny industri i Sverige. Vi vill ha miljövänliga, energisnåla och effektiva transporter. Detta måste vara ett givet industripolitiskt mål för staten i statsbudgeten och i den infrastrukturproposition som kommer senare i år. Vi hjälper gärna till från KOMPASS.
För KOMPASS
året. Då har vi inte ens nämnt Opels eller de franska biltillverkarnas
problem.
Samtidigt expanderar spårbilsindustrin kraftigt i hela värden. Vi vill ha
ny industri i Sverige. Vi vill ha miljövänliga, energisnåla och effektiva transporter. Detta måste vara ett givet industripolitiskt mål för staten i statsbudgeten och i den infrastrukturproposition som kommer senare i år. Vi hjälper gärna till från KOMPASS.
För KOMPASS
Nätverket för spårbilar
Hans Lindqvist, Christer Lindström, Magnus Hunhammar
Hans Lindqvist, Christer Lindström, Magnus Hunhammar
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar