Motion till Värmdö kommunfullmäktige angående alternativ till
”Nya Slussen”
Slussen har tjänat oss väl men en ny trafik- och bussterminallösning är
nödvändig. Enligt det
förslag som ligger skall den nuvarande bussterminalen vid
tunnelbanan ersättas med en terminal
i ett bergrum inne i Katarinaberget.
Sedan förslaget om bergrumsterminalen presenterades har
beslut fattats att dra ut tunnelbana
till Nacka Forum. Detta förbättrar avsevärt
kommunikationerna för boende i Nacka och Värmdö som
pendlar till Stockholm. Nacka Forum blir med
tunnelbaneutbyggnaden en viktig omstigningsplats.
Vi i Värmdö ska ha kvar direktbussarna till Slussen men
enligt SL kommer busstrafiken till
Slussen minska markant, vilket gör den stora bussterminal
inne i Katarinaberget överdimensionerad
och onödig. Mark- och miljödomstolen beslöt den 6 december 2013 att upphäva Stockholms
kommunfullmäktiges beslut om detaljplan för Nya Slussens bussterminal inne i
Katarinaberget. Det innebär stora möjligheter
för staden att ändra inriktning och göra ett omtag i frågan. För
bussresenärerna från Nacka – Värmdö innebär en bergrumsterminal 200-300 meter
längre gångavstånd till tunnelbana,
stora nivåskillnader, 24 meter rulltrappor till en beräknad
kostnad av 2 miljarder.
När Stockholm stad lade fram förslaget Nya Slussen 2011
ingick en modern bussterminal i direkt
anslutning till Slussen. Kort därefter ändrades förslaget
att flytta terminalen till ett bergrum i
Katarinaberget. Detta för att tillåta mer kommersiella ytor på Slussen bland
annat för en galleria, som inte längre
är aktuell. Det möjliggör en återgång till det första förslaget från 2011 som
då av Stockholms stad ansågs uppfylla alla krav.
Mest negativt för Värmdö-och Nackaborna, är de provisoriska trafiklösningar
som ska gälla då
”Nya Slussen” byggs:
•Stadsgårdsleden får bara två filer, Skeppsbron stängs av
helt i 6 år, avfart till
munkbron från stadsgårdsleden försvinner i 4 år.
•Katarinavägen stängs av helt i fyra år för all trafik,
inklusive fyra busslinjer ,
varav två är stombusslinjer som ska gå via Folkungagatan.
•Saltsjöbadståget ska stanna i Henriksdal för ombyte till
bussar som ska ta sig igenom
den ansträngda trafiken fram till en provisorisk
bussterminal vid
Slussen, vilket också negativt påverkar Värmdöborna. Detta ska pågå i sex år.
•Några restidsberäkningar för bil- och kollektivtrafiken
från Nacka - Värmdö till Slussen under
byggtiden har inte presenterats.
Bussterminalen i
Katarinaberget beräknas öka ombytestiden med 5 minuter. Att en
så stor infrastrukturinvestering med negativ effekt för
medborgarna
beslutats är i sig mycket
anmärkningsvärt.
T-korsningarna. ”Nya Slussens” ljusreglerade T-korsningar
som ersätter Slussens planseparerade
trafikeffektiva och säkra klöverbladsrondeller kommer
enligt stadens analyser medföra ständig
kö i den nya stadgårdsledstunneln.
Bussterminalen innebär stora risker. Att inrymma en
bussterminal inne i ett bergrum är mycket
olämpligt ur säkerhetssynpunkt. Mycket få sådana
anläggningar har byggts i världen, bl.a. på grund av säkerhetsriskerna. Till
skillnad från vad som är fallet i tunnelbanan
har bussar explosionsmotorer. Ett slutet bergrum leder
till att rök- och ett stort antal människor måste kunna utrymmas snabbt. Det är
svårt att göra från den nivå under havsvattennivån som
Katarinaterminalen kommer att ligga på.
Stadsgårdsledstunneln innehåller en
ljusreglerad T-
korsning inne i tunneln, inklusive kraftiga lutningar.
Olycksfallsrisken är betydande och
konsekvensen av olycksfall inne i stadsgårdsledstunneln
är stor.
Stockholms stads plan ”Nya Slussen” är mycket negativ för
Värmdöborna samt för ostsektorns
näringsliv där lokaler redan står stor tomma på grund av
de dåliga lösningar för trafiken som
Nya Slussen innebär.
Med hänvisning till ovanstående yrkar undertecknade att kommunfullmäktige
beslutar att kontakta
Stockholms stad och föreslå
att staden ska stå fast vid det besked staden uttalat att
inte börja bygga ”Nya Slussen” innan
det finns en helhetslösning för Slussen, det vill säga då
det finns en laga kraft vunnen
detaljplan också för bussterminalen
att bussterminalen ska läggas på nuvarande läge för
omstigning till T-bana och stadsbussar.
att Stadsgårdsleden ska vara öppen med fyra filer under
hela byggperioden
att av- och påfart till Skeppsbron från Stadsgårdsleden
ska vara öppen under hela byggperioden
att säkerheten i bussterminalen och den nya
Stadsgårdsleden granskas objektivt och att den
granskningen blir offentlig.
att en genomförandegrupp med företrädare för staden,
landstinget, Nacka och Värmdö kommuner
inrättas för att lösa gemensamma problem under byggtiden.
att Saltsjöbadståget ska gå fram till nuvarande
slusstation under hela byggperioden för att
inte öka trängseln med bussar ytterligare.
att alternativförslaget Slussen Plan B noga studeras och
prövas
Värmdö den 21 februari
Hans Lindqvist ( C )
Svd i dag: svd.se/nyheter Oron sprider sig i Centerpariet: Det går att rätta till om vi vill..rim och rätt
Visst, idéprogrammet spökar fortfarande, som den kloke Lars Vikinge säger i artikeln. Eller som Voltaire sa: "Åsikter är som spikar, lätta att slå i men svåra att dra ur." Och det kan jag säga med säkerhet som när någon vill prata med mig på bussen så är det alltid frågor kring Centerns idéprogram som återkommer.Var kom det ifrån? Men hur kunde ni.. Men vi måste bort från de nu.
Vi måste tillbaka till våra kärnväljare och skaffa nya som känner igen centern som parti.
Börja med att kräva avveckling av två kärnkraftverk under nästa mandatperiod. Vindkraften har ökat till .8 Twh per år. Det är en fantastisk utveckling tack vare centern i regeringen. Finns det då något bättre läge nu än att avveckla några kärnkraftverk, särskilt som Oskarshamn 1 redan har stora problem.. Och det strider inte mot energiuppgörelsen att föreslå detta från centern inför nästa mandatperiod.
För övrigt ska vi ha styrelse- och kretsmöte i kväll i Värmdöcentern och diskutera valrörelsen. Centern kommer...
Visst, idéprogrammet spökar fortfarande, som den kloke Lars Vikinge säger i artikeln. Eller som Voltaire sa: "Åsikter är som spikar, lätta att slå i men svåra att dra ur." Och det kan jag säga med säkerhet som när någon vill prata med mig på bussen så är det alltid frågor kring Centerns idéprogram som återkommer.Var kom det ifrån? Men hur kunde ni.. Men vi måste bort från de nu.
Vi måste tillbaka till våra kärnväljare och skaffa nya som känner igen centern som parti.
Börja med att kräva avveckling av två kärnkraftverk under nästa mandatperiod. Vindkraften har ökat till .8 Twh per år. Det är en fantastisk utveckling tack vare centern i regeringen. Finns det då något bättre läge nu än att avveckla några kärnkraftverk, särskilt som Oskarshamn 1 redan har stora problem.. Och det strider inte mot energiuppgörelsen att föreslå detta från centern inför nästa mandatperiod.
För övrigt ska vi ha styrelse- och kretsmöte i kväll i Värmdöcentern och diskutera valrörelsen. Centern kommer...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar