lördag 8 februari 2014

Sotji invigt av Putin - korruption, miljöförstöring och obetalda löner går nu över i idrott och där tar Putin igen. Invigningen var lagom "rysk" med 1000 års historia och inget om kommunisttiden.
Nu ändrar Sotji inriktning. Det har hittills varit mer negativt än positivt för Putin och Ryssland. Sociala medier gör ju att allt kommer upp i ljuset, från de som berörs, luras på pengar, misshandlas eller känner sig förödmjukade för sin religion, politik eller sexuella läggning.Ibland får jag en känsla av att vissa makthavare inte förstått de sociala mediernas sprängkraft. Putin hör dit. Endast två västeuropeiska stater har företrädare i Sotji. Det tror jag inte Putin bryr sig om

Hur var det i Kina 2008? Jag kommer inte ihåg riktigt, men visst var kritiken kraftig mot diktaturen, polisvåldet, övergreppen. Också där tog de Olympiska spelen över och efteråt var det som vanligt...
Jag skulle önska att man kunde ägna sig åt just idrott vid Olympiska spel, Världsmästerskap och andra stora idrottsarrangemang. Det är ju därför de anordnas. Idrott och politik ska inte blandas ihop. Så heter det,ja men så fungerar inte verkligheten. Du kan aldrig koppla bort hur du känner mot en diktatur som misshandlar,fängslar och avrättar människor som tycker annorlunda. Du måste få säga ifrån, men du kan också göra det på ett värdigt sätt, men ändå tydligt. Och du behöver inte säga det varje sekund.

Hur var det i Berlin 1936  vid sommarolympiaden tre år före andra världskrigets utbrott. Jag vet naturligtvis inte, men det vore intressant att få en beskrivning. Var kritiken mot Tyskland och Hitler stor? 
Vet inte, men min far var där med min morbror och två andra kompisar 23 år gamla. Han har berättat lite, men inte allt. Jag frågade som pojke men kände att det inte var så bra...Idrott och politik...
För övrigt har Kalla nu fått en silvermedalj på skiatlon efter ett lysande lopp..Björgen är det inget att göra åt. Gläds åt Norge också.

Inga kommentarer: