fredag 9 februari 2018

Moderaternas utspel om hårdare tag mot skuggsamhället tas upp av media i "frågan om de som lever gömda".
Det är många som söker asyl flera gånger efter det första avslaget. Naturligt och inte konstigt alls.Det skulle jag göra också om jag bestämt mig för att fly från mitt hemland på grund av förföljelse och livsfara. Detta särskilt om det gått flera år och jag hunnit lära språket hyggligt och  integrerat mig med kamrater och kontakter i samhället. Det handlar om 17 000 personer enligt dn.se/nyheter.

Sd är hårdast och vill att flyktingarna ska hållas i förvar tills utvisningen kan verkställas. Då blir det inte möjligt att gå under jorden. Ingen rätt till välfärdstjänster utom livsavgörande sjukvård och det ska bli, kriminellt att gömma tillståndslösa. Då är vi redan kriminella. Hemskt. omänskligt.
M vill också  veta vad flyktingarna kostar och det  ger en helsida i dn.se/nyheter.  Den invandring som vi har just nu är inte lönsam. Lyssna:Människorna som flyr till Sverige på grund av krig och livshot är inte lönsamma.Oj, säger jag.

Moderaterna  är näst hårdast och närmar sig Sd. Fler utvisningsbeslut, fler kontroller av polisen, ekonomiska,bistånd dras in, preskriptionstiden förlängs från fyra till tio år. Det är upp till kommunerna om barn ska få gå i skola. 

S, C,L, V och Mp har alla en mjukare linje där den stora skillnaden är mer medmänsklighet där nuvarande lagar ska gäll om vård för tillståndslösa, som centern tydligt säger. Bra, men...säger jag.

Inga kommentarer: