onsdag 31 juli 2013

Det har varit dags för Mugabe att sluta för länge sedan...risk för konflikt efter valet i dag
Förra valet i Zimbabwe 2008 var fusk. Oppositionsledaren Morgan Tsvangirai vann med sitt parti MDC men Mugabe och partiet Zanu PF fuskade till sig segern med massor med röster från redan döda.... Mugabe fortsatte som president och Tsvangirai blev premiärminister. Tragiskt när en frihetsledare slutar som despot och tyrann. Någon ny våldskonflikt vill vi inte ha efter valet.

Catherine Ashton tycks ha fått förtroende att medla i Egypten - bra naturligtvis att EU driver på för en fredlig, demokratisk lösning.
Jag var emot förslagen om en "utrikesminister" och en "president" i Lissabonfördraget. Det är jag fortfarande eftersom tankarna leder mot en statsbildning. CatherineAshton ska dock ha en eloge för att hon som person med olika titlar i olika media som "utrikes talesperson för EU"," EU:s utrikeskommissionär" och "utrikesboss" har tagit initiativet till medling mellan militärledningen, den sekulära "tillfälliga" regeringen och Muslimska brödraskapet i Egypten. Allt måste göras för att undvika nya dödliga konflikter och våldsdåd.

I dag invigs Pride-festivalen. Zacharias Blad uppträder med låten "Jag är gay" och jag känner mig stolt som svensk att människor får vara som dom är.

För övrigt går tåget 22.54 i kväll till Undersåker för vidare transport till Ajvin Saijte i Anarisfjällen och fiske med Fjällfiskets vänner, Raymond, Bosse, Bengt, Uffe och jag. Första gången var 1988, alltså 25-årsjubileum. Kast- och långsspön,mask, håv och dricka...finns med och hem blir det öring och röding.
Någon dator tar jag inte med mig i fjällstugan...så ngn blogg blir det inte på några dar. Hej så länge.


1 kommentar:

Anonym sa...

Satt på T-banan i Prideveckan när två unga lesbiska tjejer
satte sig mittemot mig. De började hångla och sa sen till mig:
"Blir du kåt nu heterogubbe"?
Vad kunde de veta om min läggning?
Vad är det för beteende och är de så "utsatta" själva?