onsdag 21 augusti 2013

Löfven ska  sänka, torpedera och utplåna C i valet
Vilket ordval i Svenska Dagbladet svd.se. Det är inte Löfvens ord utan tidningens, men ordvalet är ovanligt rått, hårt och fult.Löfven och S tänker locka över (S ordval)centerpartister genom satsningar på landsbygden med ett program för hur hela Sverige ska leva. Det avslöjar han i nya boken "Humlan som flyger". "Vi har en jättepotential där", låter det. Och Göran Persson backar upp med ett lika hårt ordval som SvD. "Centerpartisterna bör förpassas ut ur riksdagen". Göran Persson råder Stefan Löfven att "göra en resa i hela Sverige och tala om vikten av en levande landsbygd".

Man kan skratta åt de stora orden men det är allvar för oss i Centern
och det måste mötas med frågor där man känner igen centerpartiet och där S och Stefan Löfven har svårigheter. En sådan fråga är kärnkraften. Centern bör möta beskrivningarna i media om den lägsta andelen kärnväljare bland dagens riksdagspartier genom att just ta tillbaka dessa. Jag tillhör dem och vet vad "gamla" kärnväljare säger till mig i telefon, i mail och i direkta mötet. "Hur orkar du Hasse? Jag orkar inte längre. Jag är för gammal för att byta parti, men jag kommer inte att rösta på..." Jo, det ska du visst det, säger jag. För om sådana som du lämna blir det ju ännu färre kärnväljare och då riskerar vi... Centern är landsbygdspartiet, men Centern är också mot kärnkraft.

Centern bör stödja min motion på centerstämman i Karlstad om avveckling av två kärnkraftverk per mandatperiod med början 2014-2018. Det är rätt politik, där känner kärnväljarna igen sig och där får Stefan Löfven och S svårigheter. Kan någon hitta en bättre fråga....?

För övrigt åker jag nu in till Centern och gör en liten spelfilm inför riksdagsnomineringarna i Stockholms län.

Inga kommentarer: