torsdag 12 september 2013



 Här kommer fortsättningen på vad jag tänker framföra på EU-debatten på Centerstämman i Karlstad om en vecka.

Alla EU-länder behöver inte vara med i allting. 
Ett flexibelt EU, med rätt att stå utanför euron, Schengen och gemensamt försvar blir ett starkare samarbete för alla. Medlemsländerna blir nöjda. EU stärker sammanhållningen. 

Vi ska göra ett bra val i Centern.
Det blir en öppning för bra riksdags-, landstings och kommunval. Centern står för decentralisering och subsidiaritet.

Jag var ordförande för Nej-sidan i folkomröstningen, men jag respekterar folkomröstningsresultatet. Mer samarbete - mindre EU.stat, är min paroll i EU-valet. EU ska koncentrera sig på de stora gränsöverskridande frågorna som fred, öppenhet, frihandel, hållbarhet, klimat och gemensamma överlevnadsfrågor.
Sverige ska i en omförhandling av anslutningsfördraget kräva ett formellt undantag från euron. Vi ska inte ha någon bankunion, ingen gemensam upplåning i euroländerna och inget eurofinansdepartement som liberalernas ordförande Guy Verhofstadt föreslog i går efter Barrosos "state of the Union" tal.

För övrigt åker jag nu in till ett möte på ABF och Slussen plan B och det mindre kloka förslaget om en bussterminal i Katarinaberget.



Inga kommentarer: