lördag 9 juli 2016

Lugnt och bra tal av Isabella Lövin i Almedalen, men hur kan en Miljöpartist, och dessutom språkrör, låta som Jan Björklund i EU-frågan , med mer EU.
Det är bra med realism och kompromisser, det behövs när man sitter i majoritetsställning, i kommuner, i landsting och i regeringen. Det har hon och Mp visat (tillräckligt) av. Men det behöver ju inte betyda att det "ska vara slut på plakat i politiken", Och om det ska bli någon "visionär realism" så behövs plakat först för att få med sig en opinion att tala om vad man vill. Vad blir det annars - Miljöpartiet de gråa- eller Miljöpartiet de tysta.

Men hur kan Isabella Lövin  och Mp ha missat kritiken mot EU, både före och efter Brexit.
Jag har ju hört liknande tankar tidigare, men jag trodde inte mina öron. Sluta kritisera EU, Brexit var fel, inga röda kort som  kan stoppa dumma förslag från EU-kommissionen. Vad säger Mp-väljarna? Och om inte utåt. så vad känner de invärtes Och vilken EU-politik ska Mp föra?

Anna Kinberg Batra startar M-dagen med samma svenskhet som alla andra.
Svenska värderingar om rätt och fel och du ska göra din plikt och Sverige, Sverige...tolerans, jämställdhet och frihet , svenska värderingar,,ja visst men inte bara, de finns väl i hundra länder till.
Nu handlar allt om att ta röster från Sd och där hymlar Batra inte heller utan uttalar det tydligt. M ska ta röster av Sd men inte under några villkor samarbeta. Jag tvivlar. Om två år ser det annorlunda ut, tro mig och det är från M det kommer.
För övrigt tror vi varje dag Sonja och jag att nu föder Morissa sina ungar, men...inte än,

Inga kommentarer: